- 17 december 2020
- Door Melissa Himpe
- | 4 min. leestijd
Multifunctionele aktetas voldoet aan behoefte van elk type werknemer
Unieke oplossingen maken het werk overal mogelijk

De laptop maakt vandaag onlosmakelijk deel uit van de doorsnee kantooruitrusting en daarvoor wordt in businesstassen dan ook voldoende plaats voorzien. De tijd van de klassieke stijve aktetas waarin men de laptop onmogelijk kwijt kan, ligt dus achter ons. Bovendien zijn werknemers steeds vaker onderweg of werken ze van thuis uit, wat sinds Covid-19 in een tweede versnelling werd gezet. Businesstassen spelen in op deze evolutie en maken het vervoeren van laptop en documenten een pak efficiënter en ergonomischer. En ook onderweg werken wordt een mogelijkheid dankzij nieuwe designs en oplossingen.
Nieuwe doelgroep
Businesstassen richten zich voornamelijk tot een ouder doelpubliek die reeds actief is in het zakenleven. Zakenmensen en reizende verkopers vormden lange tijd het gros van de gebruikers, maar met het wijzigende kantoorlandschap zien we een nieuwe doelgroep opkomen. Co-working creëert de nood om de kantooruitrusting makkelijk op te bergen en te verplaatsen. Daarnaast doet zich een verschuiving voor naar een jongere doelgroep. Steeds meer scholieren gebruiken dagelijks een laptop met als gevolg dat rugtassen en shoppers met gewatteerde laptopvakken steeds vaker gekocht worden door deze doelgroep. Reizen naar het werk doen we tegenwoordig ook met de trein of op de (elektrische) fiets of step. Beiden vragen om een handige tas die na verloop van tijd geen rug- of nekklachten veroorzaakt. Opvallend: het mag allemaal wat meer casual.

4 trends voor u opgesomd
1. Klassiek in een nieuw jasje
De klassieke aktetas is al enige tijd uit de mode, zowel qua vorm, functionaliteit als design. Laptopcases en aktetassen worden tegenwoordig vaak gecombineerd, wat resulteert in een slimme rugzakoplossing die op meerdere manieren gedragen kan worden. Los daarvan scoort een klassiek en vintage design in een nieuw modern jasje ook sterk – velen houden van de look van een klassieke tas, maar willen wel dezelfde mogelijkheden als een moderne tas kan bieden. Mooie designs die praktisch zijn in gebruik, krijgen over het algemeen dus de voorkeur.
2. Ruimte voor laptops
Zoals eerder aangehaald wijzigt het landschap en zo ook de noden en behoeften van de consument. Mobiel en thuiswerk neemt toe, dit jaar naar aanleiding van Covid-19 meer dan ooit tevoren. Bijgevolg voorzien steeds meer werkgevers een laptop voor hun werknemers die ze mee naar huis of naar een klant nemen zodat ook daar gewerkt kan worden. Bijgevolg stijgt de vraag naar laptoptassen, -rugzakken of -trolleys met voldoende ruimte voor een laptop of tablet. A4-formaten zijn nog steeds de bestsellers, maar omdat ook meer tablets en iPads opduiken in de kantooromgeving, worden de formaten stilaan iets kleiner.

3. Belang van ergonomie
De fiets en het openbaar vervoer worden steeds meer gepromoot als woon-werkvervoermiddel en ook de opkomst van de elektronische fiets en step maken dat minder mensen nog de auto nemen om naar het werk te rijden. Op elk van deze trajecten heeft de klant nood aan tas die op een ergonomisch verantwoorde manier gedragen kan worden. Een lichtgewicht oplossing, bij voorkeur één die op de rug gedragen wordt, moet het gewicht mooi verdelen over de schouders. Ook tassen met verstelbare schouderbanden die op de juiste hoogte worden ingesteld, hebben in dit geval een streepje voor. Voor zij die toch met de auto reizen of een kortere afstand naar het werk moeten afleggen, is een aktetas met geïntegreerde laptopcase een praktische en chique oplossing. Er zijn bovendien ook modellen die zowel in de hand als op de rug gedragen kunnen worden. En voor wie in de trein of in een openbare ruimte wenst te werken, zijn er eveneens oplossingen – denk aan tassen met een geïntegreerde laptopsteun.
4. Duurzaamheid
In tijden waarin massaconsumptie de norm is, komen duurzame kwaliteitsproducten steeds meer op de voorgrond te staan. In deze categorie vormen lederen aktetassen bijvoorbeeld een vaste waarde – ze ademen duurzaamheid, authenticiteit en kwaliteit uit en worden tegenwoordig steeds meer gekoppeld aan functionaliteit. Het type leder dat wordt gekozen voor de fabricatie van de tas, is allesbepalend voor de look ervan. Veelvuldig gebruik zorgt ervoor dat het ‘patin’ van de tas alleen maar mooier wordt na verloop van tijd. Lederen tassen onderscheiden zich wel van het gamma gemaakt van kunststof of nylon door de duurdere prijs en het publiek dat voor deze variant kiest, moet die prijs ook effectief wensen te betalen.

In uw winkel
Aanbod
Het aanbod is ruim en gaat van tassen waar net een laptop en enkele papieren in kunnen tot de meer volumineuze variant met meerdere vakken en ritsen waar ook boeken en andere spullen in opgeborgen kunnen worden. Naar design toe zien we tassen in een meer klassieke of vintage uitvoering – met alsnog de moderne en praktische touch – tot tassen die meer casual of als rugzak worden gedragen. Hoeveel varianten u aanbiedt, hangt uiteraard af van de wensen en de behoeften van de doelgroep die in uw winkel komt shoppen. Los daarvan voorziet u best wel een ruim assortiment zodat de meeste behoeften afgedekt worden.

Waar?
Hoe u uw aanbod presenteert en nog belangrijker, waar in de winkel, hangt af van de opbouw en de mogelijkheden. Probeer wel één tas in de kijker te zetten op een prominente plaats in de winkel, met daarbij eventueel het nodige POS-materiaal. Dat maakt meer indruk dan een rij tassen waartussen geen enkel model meteen opvalt. Zo ziet ook de klant de bomen door het bos niet meer.
Op een dummy
Een tas kan u daarnaast ook mooi presenteren op de rug van een dummy. Dat geeft meteen een mooi en duidelijk beeld aan de klant van hoe de tas gedragen kan worden. Tot slot ligt het succes van dit assortiment in uw handen – de klant beslist vaak pas in de winkel zelf over de aankoop van een specifieke tas. Uw uitleg kan hen hierin begeleiden, en dat al zeker bij de varianten met veel functionaliteiten en opbergmogelijkheden. Actief verkopen maakt hier dus het verschil.
Reageer