KEUZE AAN KWALITEITSVOLLE SCHRIJFWAREN GROTER DAN OOIT
Focus op kwaliteit, kleur, ergonomie en duurzaamheid
Het ruime aanbod schrijfwaren wordt geregeld aangevuld met nieuwigheden. De focus ligt op een nog grotere kleurenwaaier, met metallic tinten, pastels en felle neonkleuren op kop. Veel aandacht gaat uit naar ergonomie en gebruiksgemak. Verder is duurzaamheid een belangrijk gegeven, wat zich vooral uit in navulbare varianten en ecologische(re) materialen en verpakkingen. Kwaliteit komt altijd op de eerste plaats en de klant is bereid om daar best wat geld aan te spenderen. Trends en hobby’s zoals hand- en brushlettering geven een boost aan de verkoop van specifiek schrijfmateriaal.
MARKTSITUATIE
Schrijven is trendy
Met de hand noteren heeft veel voordelen en is in deze digitale tijden opnieuw trendy. Naast jonge kinderen die op school allemaal leren schrijven, herontdekken steeds meer oudere leerlingen en volwassen het plezier van schrijven. Ten eerste is het makkelijker om dingen te onthouden die zijn opgeschreven. Daarnaast zijn met de hand geschreven berichten en notities een uitdrukking van individualiteit. Veel volwassen consumenten gaan op zoek naar kwaliteitsvolle vulpennen en balpennen en zijn bereid om daar een correcte prijs voor te betalen. De jeugdassortimenten gaan van een breed gamma vulpennen, balpennen en rollerballs tot kleur- en grafietpotloden voor creatievelingen, (markeer)stiften in diverse uitvoeringen, en gelpennen in glitter-, metallic, fluorescerende en pastelkleuren. Deze producten zijn verkrijgbaar in tal van modellen en variaties om verschillende leeftijdsgroepen aan te spreken.
De bestsellers
Schrijfwaren die het vaakst over de toonbank gaan zijn gelpennen, balpennen, rollerballs en fineliners in een waaier aan kleuren. Voorzie in uw gamma vulpennen –nog steeds echte klassiekers–voldoende producten voor beginnende schrijvertjes met ergonomische extraatjes. Bij studenten blijven uitwisbare pennen het goed doen vanwege het gebruiksgemak en het ruime aanbod. Gecombineerde sets met fineliners en viltstiften in tal van diktes en kleuren vallen in de smaak bij een breed publiek. Op de schoolbanken doen minihighlighters het goed: dankzij hun formaat zijn ze ideaal voor in de meest overvolle pennenzak.
Hobby’s stimuleren verkoop
Populaire hobby’s en trends doen de vraag naar bepaalde schrijfwaren toenemen. De rol van social media mag hierbij niet onderschat worden. Als een influencer op een kanaal als TikTok of YouTube bepaalde producten of kleuren gebruikt, mag u ervan uitgaan dat de verkoop een boost zal krijgen. Bullet journaling, handlettering, brushlettering, doodling en kalligrafie zijn niet meer zo trendy als de voorbije jaren, maar worden toch nog veel uitgeoefend. Creatieve schrijfwaren zoals brush- en kalligrafiepennen, fineliners en highlighters in een waaier aan kleuren en puntdiktes blijven daarom goed verkopen. Vaak hebben deze hobbyproducten een mooie look om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken.

TRENDS
Ergonomie en gebruiksgemak
Alle fabrikanten besteden veel aandacht aan de ergonomie en het gebruiksgemak van hun schrijfproducten. Voor kinderen die leren schrijven is het cruciaal dat ze van in het begin de juiste pengreep hanteren. Ook voor wie al kan schrijven, moeten schrijfwaren goed in de hand liggen en blijven aanzetten tot een vloeiende schrijfhouding. Tal van vulpennen, fineliners, highlighters, markeerstiften, kleurpotloden en grafietpotloden hebben een driekantige schacht voor meer grip. Andere producten zijn dan weer voorzien van een antislipgrip. Er bestaan ook tal van pennen die vanzelf over het papier glijden en dus zeer vlot schrijven.
Opvallende en frisse kleuren
Frisse lichte en pasteltinen en felle neon- en fluokleuren blijven het goed doen, zeker bij de jeugd. Daarnaast zijn glimmende en metallic kleuren in trek, die mooi uitkomen op zowel wit als zwart papier.
Duurzaamheid
De fabrikanten dragen op verschillende manieren bij tot een duurzamere wereld:
Producten en materialen
De fabrikanten dragen op verschillende manieren bij tot een duurzamere wereld. Vanuit de filosofie ‘recycle, reduce & re-use’ (recycleer, verminder & hergebruik) gebruiken ze steeds meer gerecycleerd materiaal en ecologische(re) grondstoffen voor hun schrijfproducten. Denk aan gerecycleerd plastic, sea plastic (gerecycleerd uit vervuilde waterlopen en oceanen) of biogebaseerde kunststoffen. Daarnaast stimuleren de fabrikanten het hergebruik van hun schrijfwaren door ze navulbaar te maken, wat ook leidt tot een lagere CO2-voetafdruk.
Verpakkingen
Enerzijds wordt de hoeveelheid verpakking zoveel mogelijk beperkt. Daarnaast kiezen de fabrikanten indien mogelijk voor karton of een gerecycleerd materiaal. Voor plastic verpakkingen gebruiken ze PET-folie in plaats van PVC. Voor grotere cadeausets opteren sommigen voor duurzame blikverpakkingen. Enkele fabrikanten stellen de winkelier opbergtasjes ter beschikking die zijn gemaakt van 100 procent gerecycleerd papier. Hiermee dragen ze bij aan het terugdringen van het gebruik van plastic zakken. Andere kopen hun verpakkingsmateriaal aan bij leveranciers binnen een beperkte straal. Hiermee voorkomen ze lange (en dus vervuilende) transportafstanden.
Ecologische certificering
Klimaatverandering is een wereldwijd probleem. Aan de hand van de Corporate Carbon Footprint wordt berekend hoeveel CO2 de activiteiten van een bepaald bedrijf uitstoten. Hierbij wordt rekening gehouden met emissies door aangekochte grondstoffen en transport. Op basis van deze Footprint werden een aantal concepten ontwikkeld met het oog op koolstofreductie. Producten die aan de ‘Blauer Engel’-richtlijnen voor schrijfinstrumenten voldoen, zijn voorzien van een herkenbaar logo. Voor sommige milieubewuste consumenten kan dit keurmerk doorslaggevend zijn bij hun aankoop.
De meeste consumenten zijn bereid om wat geld uit te geven aan kwalitatief schrijfmateriaal
VERKOOPTIPS
Focus op kwaliteit
De meeste consumenten zijn bereid om wat geld uit te geven aan kwalitatief schrijfmateriaal. Focus daarom op A-merken en producten van goede kwaliteit om u te onderscheiden van budgetwinkels. Niks is trouwens vervelender dan een goedkope fineliner die na een paar teksten schrijven leeg is of uitvloeit in broekzak of etui!
Ken uw klanten
Er bestaan heel wat schrijfproducten en elke klant is anders. Ga dus in gesprek met uw klanten en vraag waarnaar ze op zoek zijn. Zo kunt u hen goed adviseren en hen de producten aanbieden die voldoen aan hun behoeften. Toon hen de mogelijkheden en voordelen van bepaalde producten. U bent de expert en ze komen naar uw winkel voor uw tips en begeleiding.
Aantrekkelijke presentatie
Een aantrekkelijke en overzichtelijke presentatie in de winkel is van groot belang. Om hun schrijfproducten extra in de kijker te zetten, bieden de fabrikanten allerlei verkoopondersteunende materialen aan zoals toonbankdisplays, flyers en brochures, alsook mooie geschenkverpakkingen voor het eindejaar. Maak hier zeker gebruik van. Ook inspirerende filmpjes, samples, productdemonstraties of (online) workshops geven een boost aan de verkoop. Klanten die producten kunnen testen en uitproberen, zijn sneller overtuigd om ze te kopen.
Met medewerking van Pelikan, Pilot, Procura-KTC, Royal Talens, Staedtler, Turbel



