Visuele communicatiemiddelen rukken op in alle sectoren
Mobiele en flexibele whiteboards en flipovers winnen veld
Over alle sectoren heen wordt vandaag een duidelijke trend waargenomen naar meer flexibele en snel te verplaatsen systemen. Precies om deze reden floreren mobiele whiteboards. De vraag naar hedendaagse visuele communicatiemiddelen wordt verder gestimuleerd door hybride werkvormen. Zowel thuis als op kantoor, in elke beschikbare werkruimte, is er behoefte aan persoonlijke notitie- en planborden en multifunctionele oplossingen.
Totale markt evolueert positief
De totale markt voor visuele communicatiemiddelen nam de voorbije jaren toe. We noteren een stijging van ongeveer 7,5% in 2023. De verkoop van whiteboards specifiek verloopt ook positief, met lichte groeicijfers. Ze blijven de tool bij uitstek om samen te werken.
Whiteboards hebben al decennia een vaste plaats in vergaderzalen, maar uiteraard ook in klas- en opleidingslokalen, gemeenschappelijke en open ruimtes en niet te vergeten in productieruimtes. De echte high end producten vertonen evenwel een daling.
Verwachtingen voor 2024
Voor 2024 zijn de verwachtingen positief, ondanks de economische ontwikkelingen waardoor bedrijven voorzichtig omspringen met hun budgetten. Maar leveranciers zien wel een duidelijke evolutie van het traditionele whiteboard met een metalen rand naar een voorkeur voor meer eigentijdse alternatieven. Nieuwere materialen zoals glas en modernere designs zoals randloze exemplaren of borden met afgeronde hoeken treden meer op de voorgrond.
Juiste prijs/kwaliteit
Dé trend die we al een hele tijd zien, is dat de Beneluxmarkt vooral op zoek gaat naar producten met de juiste prijs/kwaliteitverhouding. De meest prijzige categorie met de hoogste specificaties is iets minder in trek, net zoals de goedkopere whiteboards met een gelakt oppervlak.
De meeste gebruikers verkiezen vooral degelijke whiteboards met een geëmailleerd bordoppervlak omwille van de lange garanties (tot 25 jaar) tegen krassen en het intrekken van inkt. Sommige consumenten kiezen jammer genoeg eerder voor een lage prijs. De meeste A-merken houden echter vast aan hun kwaliteitseisen.
Accentverschuivingen door nieuwe trends
De klassieke bordformaten (45x60, 60x90, 90x120, 120x150, 120x180 en 120x200) blijven verkopen. Traditionele wandmodellen zijn echter toegespitst op eenzijdige presentaties. Gebruikers willen meer creatieve mogelijkheden die hen toelaten om de producten tijdens een overleg staand of zittend te gebruiken.
De vraag neigt naar flexibele oplossingen, gemakkelijk op te bergen en handig in gebruik, zowel mobiele dubbelzijdige borden in de maten 100x150, 100x200 en 120x200 als modellen die horizontaal én verticaal ingezet worden.
Hybride werken
onder de merknaam Playroom
Afwisselend thuis en op kantoor werken zorgt voor een verschuiving in de vraag naar whiteboards en het gebruik ervan. Werknemers gaan steeds vaker naar de werkplek om te vergaderen, te brainstormen en om workshops te volgen. Hierbij is er een grotere behoefte aan gemakkelijk te verplaatsen whiteboards en flipovers die ook in kleine groepen en in verschillende ruimtes kunnen worden gebruikt.
Daarnaast is er ook meer behoefte aan aanvullende communicatiemiddelen zoals kliklijsten, planborden en vitrines voor het schrijven of ophangen van documenten.
Wie vaker thuiswerkt, heeft dan weer nood aan persoonlijke notitie- en planborden, vooral in de kleinere maten 30x45, 45x60 en soms 60x90. Wat zeker succes heeft, zijn de nieuwe statische vellen op rol (in formaten 60x80 en 90x120 cm) die simpelweg hechten op elk glad oppervlak zoals ramen, deuren, kasten, etc.
De meeste gebruikers verkiezen vooral degelijke whiteboards met een geëmailleerd bordoppervlak omwille van de lange garanties (tot 25 jaar) tegen krassen en het intrekken van inkt
Deze sheets zijn makkelijk te verplaatsen en opnieuw te gebruiken. De verpakking heeft een ingewerkt handvat voor transport, ideaal voor presentaties op verplaatsing.
Mobiel en multifunctioneel
Niet alleen op kantoor is flexibiliteit cruciaal; dit geldt voor de meeste sectoren en oplossingen die overal inzetbaar zijn kennen dan ook veel succes.
De edding group heeft in 2024 een modulair gamma gelanceerd onder de merknaam 'Playroom', bestaande uit kleurrijke en multifunctionele borden, uitgevoerd in een speelse en eigentijdse combinatie van gerecycleerd PET-materiaal en een emaille bordoppervlak. Deze tools kunnen in de hand worden gehouden of op een bureau of kast worden geplaatst.
Ze zijn gemakkelijk meeneembaar naar een andere ruimte of worden geparkeerd op handige muursteunen. Deze serie omvat ook een mobiele standaard om de borden op te zetten en zo een dubbelzijdig schrijfvlak te creëren, en een opbergmogelijkheid voor alle accessoires.
Nobo heeft ook een volledige mobiele serie die bestaat uit een kantelbord, een flipover die zowel staand als liggend kan worden gebruikt en een verrijdbaar systeem om meerdere losse whiteboards op te plaatsen.
Onvermoede mogelijkheden
Analoge systemen
Whiteboards kunnen worden bedrukt met elke gewenste tekening, een logo of patroon. Met modulaire systemen, bestaande uit diverse formaten frameloze whiteboards die naadloos op elkaar aansluiten, kan desgewenst een hele wand worden gecreëerd. Ze zijn beschikbaar in een geëmailleerde uitvoering, maar ook in een zogenaamde ‘acoustic pinning’ versie.
Dit zijn borden met een kern – bijvoorbeeld uit gerecycleerd PET-materiaal – en bekleed met een brandvertragende, slijtvaste stof, die als prikbord functioneren. Tegelijkertijd hebben deze panelen een positieve invloed op de akoestische eigenschappen van een ruimte.
Nieuwe digitale oplossingen
Legamaster heeft een nieuwe digitale touch-oplossing, de Explore 2, ontwikkeld voor scholen, bedrijven en andere zakelijke gebruikers. Het is meer bepaald een ‘large format touch display’, officieel gecertificeerd door Google met een ‘EDLA’ – Enterprise Devices Licensing Agreement. Deze schermen werken met een officiële versie van Google Android 13 en kunnen dus gebruikt worden als een ‘giant tablet’ met de duizenden apps uit de Google Play Store.
Deze schermen zijn verkrijgbaar in formaten variërend van 55” tot en met 86”. Gebruikers die reeds werken met een scherm uit de voorgaande reeksen (ETX10, ETX20 en Evolve), kunnen dankzij de Navigator OPS (plug&play) ook gebruikmaken van Android 13. Wie liever geen besturingssysteem in het scherm heeft, kan kiezen uit een reeks professionele touchscreens, 'Explore', die eenvoudig gekoppeld kunnen worden aan een pc of laptop (Windows, Mac, Chromebook of Linux).
Duurzaamheid staat voorop
Fabrikanten maken zoveel mogelijk gebruik van duurzame productieprocessen en herbruikbare materialen. Heel wat whiteboards en flipovers dragen - nu al of binnenkort - een EU Ecolabel en/of een FSC- of PEFC-certificering. Hiermee zetten ze in op het gebruik van duurzame materialen, gecombineerd met een lange levensduur.
Sommige merken maken de bewuste keuze om alle whiteboards binnen Europa te produceren om de keten kort te houden en de lange transporttrajecten en bijbehorende transportuitstoot vanuit andere werelddelen te vermijden.
Heel wat accessoires bestaan uit gerecycleerde productomhulsels zoals markers en reinigingsproducten. Er zijn flipoverblokken gemaakt van 95% gerecycleerd materiaal die zelf 100% recycleerbaar zijn. Plastic verpakkingen worden vermeden ten voordele van karton.
Ook bij het digitale assortiment is duurzaamheid belangrijk. Het energieverbruik van de screens is zo laag mogelijk. Enkele referenties maken deel uit van het '1% for the planet'-initiatief waarbij 1% van de omzet naar duurzame en maatschappelijk verantwoorde initiatieven gaat.
Presentatietips voor optimale verkoop
Gevarieerd aanbod
Een gebalanceerd gamma van visuele communicatiemiddelen bestaat uit whiteboards, flipcharts en de nodige accessoires; ecologische producten en zelfs professionele monitoren en touchscreens. Een 'goed-beter-best' aanbod wordt aanbevolen: bijvoorbeeld een flipover of stalen whiteboard als instapmodel, een emaille whiteboard met goede uitwisbaarheid voor frequent gebruik en een glasbord als premium product voor omgevingen waar design en uitstraling belangrijk zijn.
Een verkoopbaar assortiment bestaat uit whiteboards en flipcharts, met aandacht voor de bijhorende accessoires en duurzaamheid, zelfs bij professionele digitale oplossingen
Mogelijkheden tot cross-selling
Er is een breed scala aan accessoires, maar helaas worden deze niet altijd meegenomen in het verkoopproces. Een gemiste kans, zeker omdat er een interessante marge is op gebruiks- en verbruiksmaterialen. Onontbeerlijk zijn flipoverblokken, markers, bordwissers en -sprays en uiteraard magneten. Maar ook een magnetische markerhouder en accessoirehouder zijn een must. Sommige merken bundelen deze producten in diverse kits.
Ondersteuning
Het is belangrijk om voldoende productinformatie te verstrekken om de consument te helpen bij zijn beslissing. Afhankelijk van de leverancier worden retailers op verschillende manieren ondersteund.
Dit kan bestaan uit commerciële bijstand (op het gebied van gamma, producttraining, het leveren van showroommodellen, enz.), marketingsupport (brochures en folders voor consument en dealer, diverse content voor salesactiviteiten, duidelijke foto’s en productvideo’s, een selectietool om het juiste product te kiezen afhankelijk van toepassing en gebruiksfrequentie, promotionele activiteiten zoals product- en prijsacties, enz.).
Er is ook technische support beschikbaar (garanties, de montage van bepaalde producten, dropshipmentleveringen, enz.).
Wall-Up zijn randloze borden ‘op maat’ met een maximale lengtemaat van 260 cm
Met medewerking van edding group, Jakob Maul en Nobo


