Printers & copyPremium

'Terug naar kantoor' doet whiteboards boomen

OPVALLEND VEEL VRAAG NAAR GROTE FORMATEN

Legamaster
Het onderwijs schept nog heel wat mogelijkheden voor whiteboards (Legamaster)

Na twee jaar werken en leren op afstand, staat face-to-face visuele communicatie weer bovenaan. Whiteboards komen tegemoet aan de behoefte om opnieuw samen te werken en ideeën te delen, zowel op grotere als mobiele oppervlakken. Digitale schermen stimuleren het leerproces en de interactie en zijn vooral geschikt voor een generatie die niet meer zonder touch-instrumenten kan. Maar ook analoge oplossingen, stift in de hand, blijven onmisbaar. Informeer de klant in de winkel en op uw website over alle aspecten en de accessoires om de verkoop tot een goed einde te brengen.

VERKOOP EVOLUEERT IN STIJGENDE LIJN

Whiteboards doen het prima

Ondanks het thuiswerk was er het voorbije jaar toch een significante stijging van het aantal verkochte stuks. Werknemers communiceren vandaag op een andere manier; het visuele aspect wordt belangrijker dan ooit. Whiteboards zijn essentieel in elke vergaderzaal. Sinds het begin van dit jaar is de groei nog hoger dan in 2021, wat leveranciers optimistisch stemt voor de toekomst. De stijgende populariteit is te danken aan drie zaken: het terug-naar-kantoor-effect, het groeiende belang van samenwerken en uiteraard de vervangingsaankopen. Werkgevers realiseren zich dat samenwerken moet worden gestimuleerd en dat nieuwe tools aangewezen zijn. Er worden alternatieve werkplekken ingericht om in alle rust te telefoneren of in teamverband te brainstormen en dit vereist aangepaste communicatiemiddelen.

Legamaster
De vernieuwde kantooromgeving vraagt om aangepaste tools (Legamaster)

In alle sectoren

Whiteboards worden eigenlijk overal ingezet, want zodra mensen bij elkaar komen, is er communicatie en dus behoefte aan geschikte instrumenten. Topgebruikers zijn kantoren, maar ook congrescentra, hotels met vergaderzalen ... zijn vragende partij. In de gezondheidszorg is er veel interesse in whiteboards. Sommige borden zijn zelfs geschikt voor productiehallen en andere ruimtes met veel stof, een hoge luchtvochtigheid of laboratoriumomgevingen. Meetings verlopen anders dan vroeger; er worden vaker workshops gegeven en dus is er behoefte aan meer schrijfruimte en flexibiliteit.

UITEENLOPENDE UITVOERINGEN

Whiteboards bestaan in verschillende uitvoeringen en formaten. Zoals wandmodellen met of zonder vleugels. Onder impuls van veranderingen op de werkvloer zien we momenteel een trend naar frameloze whiteboards. Hiermee creëert u een 'oneindig' grote schrijfwand, van vloer tot plafond. Eenvoudige mobiele exemplaren met wieltjes zijn gegeerd, terwijl hoogwaardige herpositioneerbare folie ook 'on the road' te gebruiken is. Met flexibele, permanente whiteboardfolie ten slotte maakt u bijvoorbeeld van een tafel of kast een schrijfbord. Het oppervlak bepaalt de duurzaamheid van een whiteboard. Geëmailleerd staal is de hoogste kwaliteit, voor intensieve en langdurige toepassingen. Het is krasbestendig en inkt van verkeerde markers wordt eenvoudig verwijderd. Gelakt staal is geschikt voor regelmatig gebruik. Het is voorzien van een speciale coating, beschrijfbaar met drooguitwisbare boardmarkers op alcoholbasis. Sommige modellen worden gepersonaliseerd met een eigen logo, een print of templates van planners.

Acco brands
Werkgevers willen creatieve processen stimuleren (Acco Brands)

OPPORTUNITeITeN VOOR LEEROMGEVINGEN

Geëmailleerde oppervlakken

Bij scholen zijn grote geëmailleerde wandoppervlakken erg in trek. Deze bieden uiteraard volop schrijfruimte, maar ze zijn ook vooral geschikt om teamwork en creativiteit te bevorderen. Hoe groter en duurzamer het oppervlak, hoe beter. Het gebeurt immers nog vaak dat een leerling een grapje wil uithalen met een ongeschikte marker.

Steeds meer onderwijsinstellingen vervangen hun oude digi- en krijtborden met beamers door interactieve touchscreens

Interactieve e-screens

Steeds meer onderwijsinstellingen vervangen hun oude digi- en krijtborden met beamers door interactieve touchscreens. Dankzij de makkelijke integratie van documenten zoals PPT, Word, Excel … delen leerkrachten de leerstof. Alles gebeurt snel en intuïtief. Analoog en digitaal combineren is geen probleem; de schermen bieden de mogelijkheid om whiteboardpanelen aan de zijkant te hangen. De nieuwste schermen hebben allerlei opties om ze naar wens aan te passen aan elk klaslokaal of om het even welke vergaderruimte. De docent deelt zijn laptop of smartphone in hoge resolutie en met de bijhorende presentatiesoftware wordt presenteren een plezier. Deze systemen zijn perfect te combineren met gangbare Office-documenten, video's en afbeeldingen worden ingevoegd en een vloeiende schrijfervaring is de kers op de taart. Interactieve screens stimuleren de samenwerking in een moderne klasomgeving.

Analoog versus digitaal

Het is moeilijk exacte cijfers te geven over de verdeling van analoge en digitale oplossingen. Het is wel duidelijk dat de verkoop van digitale oplossingen exponentieel groeit, terwijl whiteboards op een normale en structurele manier blijven stijgen. Gewone interactieve digitale borden en projectoren nemen al 3, 4 jaar sterk af in aantal, terwijl grote touchscreens vlotter over de toonbank gaan. Ondanks de huidige crisis worden deze op middellange termijn steeds democratischer.

TE VOLGEN Trends

Grote, duurzame modellen

Grote oppervlakken zijn erg populair, omdat ze heel geschikt zijn voor workshops en nieuwe werkmethoden zoals Agile, Scrum en design thinking. Innoveren is bij deze producten niet zo eenvoudig, want de basis is er gewoon al. Wel zijn er inspanningen om bijvoorbeeld de ecologische aspecten van een product te verbeteren, en ook de impact op het milieu. Dit speelt een cruciale rol in het beslissingsproces. Fabrikanten denken daarom in oplossingen voorzien van FSC- of PEFC-certificaat. Nieuw zijn whiteboardseries met het EU-Ecolabel.

Hybride werken wordt de norm

De lang gevolgde combinatie thuiswerk/werk op de werkvloer heeft blijvende gevolgen. Hybride werken is een gewoonte geworden. Hoewel fysiek contact voor sommige vergaderingen aangewezen blijft, is iedereen er zich nu van bewust dat overleg op afstand soms ook best gaat. Dit bespaart tijd, is efficiënter en flexibeler.

VERKOOPTIPS VOOR DE WINKELIER

Informeer grondig

Sleutelwoorden toevoegen aan uw verkooppraatje, zoals 'krasbestendig', 'permanent', helpt shoppers over de streep. Vermeld ook de garantieperiode, aangezien de eindklant wellicht eerder geïnteresseerd is in een garantie van 25 dan van 2 jaar. Vestig de aandacht op het ecologische aspect van visuele communicatiemiddelen. Leg uit waarom het ene product duurder is dan het ander, en stimuleer op deze manier een upsell. Door gerichte vragen te stellen naar het type gebruik, komt u tot de perfecte oplossing en heeft u er een tevreden klant bij.

Despec supplies
De juiste supplies zorgen ervoor dat de klant regelmatig terugkomt (Despec Supplies)

Cross-selling

Plaats vooral de juiste accessoires in de buurt van de producten om cross-selling te bevorderen. En verkoop bijvoorbeeld de correcte stift voor elke type bord, of enkel horizontale markerhouders bij gelakte borden. Denk aan diverse wipers en traditionele cleaners, maar ook aan een schuimproduct voor een diepere schoonmaak en een speciale reinigingsspray voor wanneer er per ongeluk permanente ink gebruikt werd in plaats van een aangepaste whiteboard marker. Er zijn trouwens niet alleen milieuvriendelijke borden, maar ook volledig FSC-gecertificeerde houten accessoirelijnen.

Online communicatie

Zorg ook dat uw website aantrekkelijk blijft, met uitstekende content, duidelijke foto's en video's en cross-referentie naar de nodige accessoires. Op deze manier doet u ook online aan up- en cross-selling. Leveranciers stellen u graag alle materialen ter beschikking om hun producten in de schijnwerper te plaatsen, zoals afbeeldingen en specificatiesheets. Sommige hebben ook een selectietool ontworpen die de keuze vergemakkelijkt.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck13 mei 2022

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
23 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine