KWALITEIT EN ERGONOMIE PRIMEREN BIJ SCHOOLTASSEN
EXTRA FEATURES MAKEN DE SCHOOLDAG AANGENAMER
Schooltassen maken wat mee: van huis naar klas, hobby of op stage. In overvolle bussen en treinen, of door weer en wind op de fiets. Aan de ideale tas worden heel wat eisen gesteld. Hij past niet alleen bij de voorkeuren van de gebruiker, hij moet bovenal praktisch zijn met voldoende opbergruimte. Daarnaast is kwaliteit essentieel. Een evenwichtig winkelaanbod is een combinatie van trendgericht en tijdloos. Dit kan zowel door de keuze van kleuren, ontwerpen als materialen. De hippe exemplaren trekken de aandacht en zorgen ervoor dat ook de klassieke items makkelijker verkopen.
PIEKVERKOOP
De voorbije jaren kennen schooltassen een vrij stabiele groei, tot in 2020 de pandemie uitbreekt en lessen vooral online plaatsvinden. Vanaf 2021 gaan de cijfers weer de goede richting uit. Tijdens de back-to-schoolperiode is er traditioneel een piek, goed voor ongeveer 80% van de verkoop, vooral in de maand augustus. Het is dan ook evident dat u vanaf eind juni meer ruimte voorziet. Breid uw assortiment uit, geef het een centrale plaats en vul uw stock aan. Een tweede, kleinere piek valt in november-december en in januari wanneer het tweede schoolsemester start.
Milieubewust is een kwaliteitsproduct dat vele jaren meegaat
KLEUTERS WILLEN OPVALLENDE MODELLEN
Bij het ontwerp voor kleuters houden merken zeker rekening met ergonomie; ook de ouders moeten de tas of rugzak gemakkelijk kunnen dragen. De materialen zijn 100% veilig. Het formaat is klein, voldoende voor een flesje water, lunchbox en eventueel een boekje. Een licht gewicht is belangrijk; meestal minder dan 400 gram. Kleuters geven de voorkeur aan uiteenlopende en interessante vormen. Vaak komen er afbeeldingen op de tas. De kleuren zijn fel en intens. Licenties zijn op jonge leeftijd erg populair, maar tegenwoordig is er minder aanbod van pakweg Disneyhelden. Trendy figuren zijn immers na een maand of zes uit de mode. Kleuters gebruiken hun rugzak langer en dan willen ze geen 'verouderde' licentie.
LAGERE SCHOOLKINDEREN VERDIENEN ERGONOMISCH ONTWERP
Een design dat de anatomie van de rug volgt, is cruciaal voor een correcte verdeling van het gewicht. Op deze leeftijd sleept het jonge volkje heel wat mee, dus de constructie moet daarop voorzien zijn. Denk bijvoorbeeld aan rugpanelen in schokabsorberende EVA. Het formaat is weliswaar niet té groot en biedt plaats aan een ringmap, elastomap, pennenzak en boterhamdoos. Elementair is reflecterend materiaal voor meer zichtbaarheid in het verkeer. Duurzaamheid staat voorop. Eén merk zweert bijvoorbeeld bij hoogtechnisch polyester met een waterafstotende tefloncoating. De vorm is steeds functioneel. In rechthoekige tassen bijvoorbeeld zitten boeken en kaften perfect geordend. Details bekoren, zoals een fleshouder met mesh zodat het water bij lekkage wegloopt. Kleuren en dessins zijn zeker niet te kinderachtig. Recent is er veel vraag naar donkere basiskleuren in combinatie met felle details. Licenties zijn voor de lagere school minder van tel. Deze producten kosten doorgaans 20% meer, dus veel licentietassen zijn van lagere kwaliteit om de prijs aanvaardbaar te houden.
MIDDELBARE SCHOLIEREN APPRECIëREN KEUZEMOGELIJKHEDEN
Deze doelgroep heeft veel buitenschoolse activiteiten die de behoefte aan extra ruimte en snufjes doet toenemen. Sommige leerlingen gebruiken een laptop, iedereen heeft een smartphone dus worden de tassen uitgerust met media- en USB-connectoren. Specifieke producten zoals twee rugzakken in één, aanpasbaar aan de noden, zijn in trek. Formaten variëren naargelang de voorkeur, maar grotere rugzakken worden populair. Een ruime keuze aan modellen is belangrijk. Kleuren en dessins zijn uiteenlopend, want elke tiener wil zijn of haar eigen stijl benadrukken. Licenties zijn niet zo populair, misschien met uitzondering van modelabels voor meisjes en voetbalclubs voor jongens.
SEGMENT HOGER ONDERWIJS GROEIT
Tien jaar geleden waren de meeste tassen en rugzakken voor jongvolwassenen kleiner, met een of twee vakken, maar vandaag is het formaat ruimer zonder onhandig groot te zijn, en zijn er bijkomende compartimenten. De modellen voldoen zowel aan de eisen van studenten, middelbare scholieren als starters die vaak onderweg zijn. Er zijn veel uiteenlopende stijlen, ontwerpen en kleuren. Goed verkopende details zijn zijzakjes in mesh voor drinkfles of paraplu, een snel toegankelijke organizer, een vakje voor zonnebril of bevestigingsmogelijkheden om de tas vast te maken aan bagagestukken. USB- en mediaconnectoren zijn vanzelfsprekend. Interessant zijn ook antidiefstalelementen, zoals een zakje tegen de rug voor sleutels of portefeuille, of een verborgen laptopvak.
Verschillende materialen
De keuze valt dikwijls op leer, een materiaal dat mooier wordt met de tijd. Er wordt afgewisseld: plantaardig gelooid volnerf buffelleder, ‘drum stuffed’ volnerf rundsleder bewerkt met olie en wax in roterende trommels voor een extra soepele touch. En volnerf, oily pull-up leder waarop krassen vervagen door te wrijven. Sommige merken proberen de keten te verbeteren met producten vervaardigd met minder impact op het milieu. Ze werken samen met looierijen aangesloten bij de Leather Working Group (LWG), een internationale non-profit organisatie. Ook andere milieuvriendelijke opties zoals materialen uit gerecycleerde petflessen zijn in opkomst en de kwaliteit ervan wordt steeds overtuigender.
Diverse ontwerpen
Qua vorm is er voor elk wat wils, afhankelijk van de collectie. Er zijn modellen met klassiekere details en rolltop rugzakken. Verder zien we dat steeds vaker shoppers of handtassen worden gebruikt als schooltas en er zijn 2-in-1-tassen, te gebruiken als draagtas of als rugzak. De meeste designs zijn tijdloos in de basiskleuren zwart, grijs, donkerblauw, donkerbruin en cognac. Daarnaast zijn er sprekende tinten zoals oranje, rood of donkergroen. De meeste werk- en schoolcollecties hebben geen patroon zodat ze bij iedere outfit passen. Dessins zoals een crocoprint of gevlochten leer komen voor in de meer trendy seizoenscollecties.
'LESS IS MORE' IN DE WINKEL
Geef elk product ruimte en laat voldoende afstand tussen de artikelen. Vul de schooltas met papier zodat de consument de vorm, het formaat en de mogelijkheden goed ziet. Kies bewust welke producten u in de kijker zet. Laat het pos-materiaal spreken over waarom dit model geschikt is, of over de extraatjes. Zorg voor afwisseling in de manier van presenteren: op een hanger, op een plateau, plat wegleggen ... Wat de retail onderscheidt is goede kwaliteit, een uniek assortiment en service, in dit geval advies. Achterhaal met gerichte vragen waarnaar de klant precies op zoek is. Welke bijkomende troeven zijn nodig? Demonstreer de verschillende draagopties en geef informatie over het onderhoud. Om de verkoop extra te boosten, is het interessant om bij de aankoop van een tas een cadeautje te geven zoals kleurpotloden, een kogelpen of een notitieboekje.
Met medewerking van: Brepols, Burkely, Jeune Premier en Vadobag






