HET SUCCES VAN INTERACTIEVE REKENMACHINES
De smartphone is vooralsnog geen waardig alternatief
De modellen die groeien qua verkoop, zijn de interactieve. Die rekentoestellen genereren bijvoorbeeld QR-codes, die dan met behulp van een app grafische voorstellingswijzen tonen. Of er zijn de gesofisticeerde toestellen voor wiskundeknobbels waarbij je dankzij schuifknoppen onder meer punten op histogrammen kunt verplaatsen.

WAAR SCHUILT HET SUCCES VAN DE INTERACTIEVE REKENMACHINE?
QR-codes en histogrammen
De modellen die wel groeien qua verkoop, zijn de interactieve. Die rekentoestellen genereren bijvoorbeeld QR-codes, die dan met behulp van een app grafische voorstellingswijzen tonen. Of er zijn de gesofisticeerde toestellen voor wiskundeknobbels waarbij je dankzij schuifknoppen onder meer punten op histogrammen kunt verplaatsen.
Rekenmachine veel handiger dan tablet
En nu we het toch over de nieuwste technologieën hebben: kan een tablet (of laptop) niet méér dan een doordeweekse rekenmachine? Dacht men initieel dat tablets een bedreiging zouden betekenen voor de rekenmachine, dan was dat een vergissing. Een rekenmachine heb je echt wel nodig op school en op het werk. Vandaar ook de zeer grote keuze. De verklaring ligt hem vooral in het feit dat een rekenmachine toch altijd nog handiger is, dat niet iedereen een tablet heeft (laat staan die altijd bij de hand heeft op school of op het werk), maar vooral: je hebt veel te veel zorgen met de software en de updates.
Batterij gaat lang mee
De rekenmachines voor school zijn nu dus vaak interactief (app of manager via beamer) en ze zijn niet duur. Ze zijn veel duurzamer in gebruik dan een tablet. Denk maar aan het aantal keren dat een tablet weer opgeladen moet worden. De batterijen van een rekenmachine daarentegen gaan langer mee dan vier à vijf jaar.
Smartphone geen alternatief
De app op de smartphone biedt geen alternatief voor de rekenmachine. Ten eerste mogen smartphones op school in de les en tijdens examens al niet gebruikt worden, ten tweede: een gsm is geen volwaardige rekenmachine. Te veel rekenfuncties ontbreken. Een rekenmachine blijft praktischer. Een gsm wordt buiten de school- of werksituatie dan wel gebruikt om snel iets uit te rekenen.