AgendasPremium

Office paper steeds milieuvriendelijker

Grote vraag naar hoogkwalitatief en duurzaam papier

Gerecycleerd papier

De digitalisering leidt tot een verminderde vraag naar papier voor professioneel en thuisgebruik. Wel groeit de vraag naar duurzaam geproduceerd en gerecycleerd papier. Fabrikanten spelen hierop in met milieuvriendelijk papier én meer aandacht voor een ecologischer productieketen.

Impact van paperless office

In de digitale samenleving streeft men naar een 'paperless office'. Steeds meer info is online beschikbaar. Het gebruik van papier is daarmee in dalende lijn, een evolutie die een boost kreeg sinds de coronapandemie.

papier blijft geapprecieerd

Toch blijft papier een functie vervullen. Zowel op kantoor als thuis combineren gebruikers papier en digitaal, afhankelijk van de behoeften.

Studies tonen aan dat de hersenen aantekeningen op papier beter onthouden dan aantekeningen op scherm. Uit onderzoek blijkt ook dat de meeste studenten liever studeren op papier en dat die notities beter zijn dan op een laptop of tablet. Ook de ‘tastbaarheidsfactor’ speelt een rol. Velen lezen hun krant het liefst op papier, ook al hebben ze een laptop of tablet.

Dalende papierVerkoop

De papierverkoop is in dalende lijn sinds 2002, toen de digitale evolutie op gang kwam. De coronacrisis leidde in 2020 tot een significante daling van de Europese papierconsumptie met 12%. Sindsdien blijft de verkoop dalen – zij het niet meer zo snel.

Die krimpende verkoop als gevolg van de digitalisering treft trouwens het volledige stationary-segment. Net als papier gaan ook printers en cartridges, mappen en archiveringssystemen en tapes en ribbons minder vlot over de toonbank.

Aandeel MilieUvriendelijk papier stijgt

Ondanks de krimpende papierverkoop stijgt binnen de vraag het aandeel van milieuvriendelijk papier. Het criterium ‘groen’ is een vereiste geworden voor veel (middel)grote bedrijven, en zeker bij de Vlaamse overheid, die een voorbeeldfunctie vervult op het vlak van sustainability.

Het criterium ‘groen’ is een vereiste geworden voor veel bedrijven

Papier- en kartonproducenten zetten volop in op duurzaamheid. Dit weerspiegelt zich in duurzame productieprocessen en een aanbod met veel gerecycleerd papier, enveloppen en karton voor tal van toepassingen thuis, op kantoor en in de grafische en verpakkingsindustrie.

Papier- en kartonproducenten zetten volop in op duurzaamheid
Papier- en kartonproducenten zetten volop in op duurzaamheid

 

De grote vraag naar milieuvriendelijk papier is positief voor de marktdynamiek en stimuleert innovaties. Sommige fabrikanten streven bijvoorbeeld de filosofie na van de ‘cradle to cradle’-filosofie (‘van wieg tot wieg’). De centrale gedachte is dat alle gebruikte materialen na hun leven in een bepaald product nuttig worden ingezet in een ander product. Idealiter zijn er dan geen restproducten die in de afvalstroom belanden en ontstaat er geen kwaliteitsverlies bij hergebruik.

Verschillende invullingen van 'groen' papier
In het geval van papier kan de term 'groen' verwijzen naar:
• papier gemaakt van 100% ingewonnen oud papier en voldoend aan een bepaalde witheidsgraad is 100% groen en krijgt het milieucertificaat Blauer Engel of FSC-recycled.
 papier gemaakt van nieuwe vezels kan een certificaat PFEC of FSC krijgen als het hout dat nodig is voor het maken van de pulp afkomstig is uit duurzaam beheerde bossen
• bij CO2-neutraal papier wordt de CO2 die vrijkomt tijdens de gehele productieketen gecompenseerd – immers, ook al komt het papier tot stand met groene energie, dan nog gaat dit gepaard met CO2-uitstoot doorheen de gehele keten.

De keerzijde van wit papier

Gerecycleerd papier is niet altijd volledig milieuvriendelijk. Met het oog op een hogere witheid (en tegen vergeling) bleken sommige fabrikanten het papier, waarbij milieubelastende stoffen vrijkomen. Het Duitse label Blauer Engel hanteert een witheidsnorm van maximaal 135CIE voor gerecycleerd papier, waarmee het garandeert dat geen witmakers zijn gebruikt bij de productie.

Bij de productie van gerecycleerd papier of karton beïnvloedt het hierbij gebruikte gerecycleerde papier of karton de witheid. Met het oog op een hogere witheid wordt het teruggewonnen papier vooraf strikt gesorteerd, en enkel wit papier met weinig bedrukking wordt weerhouden als te recycleren materiaal.

Groene inspanningen van papierproducenten

Naast hun ruime ecologische gamma’s, streven de fabrikanten ernaar om ook hun volledige productieproces te verduurzamen. Op het vlak van verpakkingen zien we een verschuiving naar plasticvrije verpakkingen, gemaakt van 100% vochtwerend papier zonder polyethyleencoating (dus volledig recycleerbaar).

Plasticvrije papierverpakking
Fabrikanten bieden ook plasticvrije verpakkingen, waarmee het verpakte papier niet zichtbaar is. Bij gekleurd papier is dan een indicatie van de kleur aangegeven op de verpakking

 

Het verschil met een plastic verpakking is dat je het papier niet duidelijk ziet in de verpakking. Bij gekleurd papier wordt dit opgelost met een kleurenkader vooraan op de verpakking.

Andere ecologische inspanningen van papierfabrikanten zijn: milieuvriendelijker transport, de afvalstroom verkleinen, zonnepanelen plaatsen voor eigen energievoorziening ... Sommigen planten een eigen bos aan zodat ze kunnen voorzien in hun eigen hout.

Duurzaamheidsmaatregelen
Papierproducenten streven op verschillende manieren duurzaamheid na

Steeds betere papierKwaliteit

Het papiergebruik in België mag dan wel dalen, het verkochte papier heeft een duidelijk betere kwaliteit. Op kantoor print men een pak minder dan vroeger, maar dan wel op hoogkwalitatief papier. 

Op de professionele markt is er een grote vraag naar premium office paper. Op iets duurdere papiersoorten komen kleuren, foto’s en tabellen een pak beter tot hun recht. Daarmee hopen bedrijven zich te onderscheiden van de concurrentie.

Middensegment verdwijnt

Het middensegment voor papier ligt minder goed in de markt. Wie niet kiest voor het high-endsegment, geeft de voorkeur aan budgetvriendelijker papiersoorten en lagere grammages.

Dat het middensegment dreigt te verdwijnen, is trouwens een trend in alle sectoren.

Hoewel het middensegment voor papier verdwijnt, zijn er zeker nog mogelijkheden om omzet te genereren

Ondanks deze verschuiving is het einde van het papieren tijdperk nog niet in zicht. Dus er zijn zeker nog mogelijkheden voor u als handelaar om hier een mooie omzet mee te genereren.

DRIE MISVERSTANDEN OVER PAPIER  
1. Papier vernietigt onze bossen  
 De papierindustrie gebruikt voornamelijk bijproducten van het bos.
• Meer dan de helft van de benodigde vezels voor papierproductie is afkomstig van gerecycleerd oud papier.
• Elk jaar neemt de oppervlakte van de Europese bossen toe met zo’n 500.000 hectare.
• De papierindustrie ligt niet aan de basis van het verdwijnen van tropische bossen.

2. De papierproductie verbruikt veel energie en water, en stoot veel CO2 uit  
• De laatste 30 jaar is de benodigde waterhoeveelheid voor de papierproductie meer dan gehalveerd. Bovendien wordt dit water vóór de lozing voor 90% gezuiverd.
• De papierfabrikanten doen veel inspanningen om hun energie-efficiëntie te verbeteren.
• De productie van 1 kilogram papier stoot drie keer minder CO2 uit dan de hoeveelheid CO2 die in die kilogram papier opgeslagen zit.

3. Digitaal is milieuvriendelijker  
• De productie van elektronisch materiaal vergt veel zeldzame, niet-hernieuwbare grondstoffen.
• Datacenters verbruiken zeer veel energie, en dit zou nog toenemen.
• Elektronisch afval is de snelst groeiende afvalstroom en groeit sneller dan de totale afvalstroom.

Met medewerking van ExaClair en Igepa

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Josefien De Bock21 november 2022

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
23 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine