Spreek brede doelgroep aan met aquarelverf
Nieuwe kleuren en zwart papier zetten de toon
bevat ook een rond penseel en een mengschaal
Verf en verfbenodigdheden vormen een belangrijk onderdeel van het assortiment van de kantoorvakhandel. In dit artikel zoomen we dieper in op het segment van de aquarelverf. En wat blijkt? Aquarel ontwikkelt zich razendsnel als schildertechniek. Dat zien we niet alleen in de onderwerpkeuze van hobbyisten en kunstenaars, maar ook in hun kleurgebruik en werkwijze. Het lijkt wel alsof er naast de traditionele aquarellist een nieuwe generatie is opgestaan die een andere kijk heeft op kleur. Logisch dus, dat er vandaag een enorm uitgebreid kleurenpalet is met voor elk wat wils.
MARKTEVOLUTIE
Schilderen in de lift
Er wordt steeds meer geschilderd, en dat zowel door studenten en hobbyschilders als door beginnende artiesten en volwaardige kunstenaars. In hun schaarse vrije tijd willen mensen graag ontspannen door iets leuks te doen, zoals schilderen. De iets oudere generatie kan bovendien meer tijd vrijmaken voor hobby's en dat heeft een positieve impact op de verkoopcijfers van schildersmateriaal. Tot slot zijn er steeds meer tv-programma’s en series over schilderkunst. Ook dat geeft een boost.
in tubes van 12 ml of in napjes van 1,5 ml
Kleuren verbeteren en breiden uit
De verkoop van aquarelverf verloopt sinds enkele jaren in stijgende lijn. Dat komt onder andere door nieuwe productontwikkelingen, maar ook door de diverse toepassingsmogelijkheden bij verschillende technieken. Van verbeterde kleuren en succesvolle kleuruitbreidingen tot unieke van kleur veranderende aquarelverf: fabrikanten zetten alle middelen in om schilders nog meer mogelijkheden naast het standaard assortiment aan te bieden. Naast de stijgende verkoop van aquarelverf zien we trouwens dat ook de andere benodigdheden voor de aquareltechniek, waaronder papier en penselen, steeds beter verkopen.
Doelgroep
De doelgroep van aquarelverf is zeer uiteenlopend; van jong tot oud en van hobbyist tot student en professional. Opvallend: ook steeds meer beginners krijgen de smaak te pakken door bijvoorbeeld influencers op YouTube, Facebook en Instagram. Vroeger werd aquarelverf meer gebruikt voor ‘waterige en traditionele’ schilderijen. Vandaag spreekt aquarelverf zowel kunstenaars aan die klassiek willen werken, als mensen die willen experimenten, handletteren of illustraties in bijvoorbeeld een (bullet)journal willen zetten.
AANBOD
Verschillende subsegmenten
Er zijn verschillende subsegmenten in aquarelverf op de markt: verf voor studenten, voor beginnende artiesten en voor volwaardige kunstenaars. Het verschil zit hem enerzijds in de breedte van het gamma (hoe uitgebreid is het kleurenpalet) maar anderzijds ook in de selectie van de pigmenten en hoe fijn deze pigmenten gemaald worden. Extra fijn staat dan voor topkwaliteit en is het meest geconcentreerd in pigmenten en extra fijn gemaald.
Soorten aquarelverf
Er zijn verschillende soorten aquarelverf: transparante aquarelverf, dekkende aquarelverf, interferencekleuren (sprankelend en glinsterend effect), parelmoerkleuren, kameleonkleuren, schemeringkleuren en granulerende kleuren. Kleuren worden onder meer gerangschikt volgens hun lichtechtheidsbeoordeling, waarbij +++ staat voor >100 jaar in museumomstandigheden en ++ staat voor 25 - 100 jaar in museumomstandigheden.
Innovaties
Een grote innovatie op het vlak van aquarelverf is het gebruik van pigmenten om granulerende kleuren te maken. Granulering is het korrelige, inegale effect dat ontstaat doordat pigmenten zich tijdens het drogen verzamelen in de dieper gelegen delen van het papier. Veel aquarellisten houden van die magische oncontroleerbare effecten, die mooi zijn toe te passen in architectonische onderwerpen en zelfs portretten. Daarnaast zien we dat het werken op zwart aquarelpapier ook steeds populairder wordt, en dan met name met de nieuwste interferencekleuren, die echt tot leven komen op zwart papier.
de allerhoogste fijnheid, lichtechtheid en duurzaamheid
Verpakkingen
Aquarelverf is verkrijgbaar in tubes, in napjes en in inkt. Op het vlak van de verpakkingen zien we dat steeds meer fabrikanten, daar waar mogelijk, overstappen naar duurzame alternatieven. Voorbeelden? Houten kisten vervaardigd uit FSC-hout of lege pocketboxen die steeds weer opnieuw gevuld kunnen worden met losse napjes zonder dat de verpakking weggegooid hoeft te worden.
Bewaartermijn
In principe is er geen bewaartermijn voor aquarelverf. Zolang het product in zijn verpakking blijft, is het bijna onbeperkt houdbaar. Wel is het belangrijk dat de verpakking in een droge, verwarmde ruimte bewaard wordt. Sommige fabrikanten kiezen er voor om een bewaartermijn van 5 jaar te hanteren. Dit betekent echter niet dat de verf na deze termijn niet meer goed zou zijn. Maar zo garanderen ze dat binnen deze termijn eigenschappen zoals viscositeit en stabiliteit optimaal zijn. Na die termijn kunnen hierin afwijkingen ontstaan, maar vaak kan er dan nog steeds uitstekend met het product gewerkt worden.
Creativiteit in openlucht
Het mooie weer komt eraan ... ideaal om lekker buiten creatief bezig te zijn. Voor wie liever op de stoep aan de slag gaat, is auquarelverf niet meteen een optie. Stoepkrijt daarentegen is toch wel een echte klassieker voor buiten. Met Crayola-stoepkrijt maak je het krijten nog leuker. Dit stoepkrijt geeft intense, heldere kleuren in vergelijking met het vele pastelstoepkrijt dat op de markt beschikbaar is. Het stoepkrijt is makkelijk vast te houden door de hoekige vorm, die ook voorkomt dat de krijtjes wegrollen. Daarnaast is het krijt eenvoudig met water te verwijderen van stoep én kleding. Het Crayola-stoepkrijtassortiment is verkrijgbaar in 16, 48 en 64 stuks. Daarnaast heeft het merk dit jaar ook stoepkrijteieren geïntroduceerd voor de allerkleinsten.
In de winkel
Ligging en cliënteel
Hoe populair aquarelverf is in een winkel heeft voornamelijk te maken met de ligging (al dan niet dicht bij een school of een kunstacademie) en het cliënteel dat er over de vloer komt. Afhankelijk van deze twee elementen kan je andere merken of subsegmenten voorstellen.
Presentatie
Elke winkelier kiest zelf hoeveel aquarelverf hij opneemt in zijn gamma en hoe hij die presenteert. Meestal worden deze producten opgesteld in een rek, een display of een kast. Heb je een halve meter of iets meer ruimte ter beschikking, dan kan je vaak al een volledig assortiment neerzetten. Uiteraard is het zo dat, wanneer je bijvoorbeeld een assortiment hebt van 90 kleuren, niet alle kleuren evengoed verkopen. Toch is het nodig om het volledige assortiment te tonen zodat de schilder een ruime keuze heeft. Bovendien hebben trends vaak invloed op de verkoop waardoor het ene jaar een bepaalde kleur beter zal verkopen dan het andere jaar.
Onvoorstelbaar heldere en briljante kleuren
Talens Ecoline maakt al sinds 1930 deel uit van het creatieve landschap. Of het nu gaat om artistieke impressies, productdesign, illustraties, modeontwerpen, kalligrafie of kindertekeningen; de briljante kleuren van deze vloeibare waterverf brengen elk werkstuk tot leven. Dankzij de pure receptuur, op basis van kleurstof en Arabische gom, zijn de kleuren van Talens Ecoline onvoorstelbaar helder en briljant.
De Brush Pen is bovendien zeer vriendelijk in gebruik en geurloos. Je gebruikt de Brush Pen voor dunne precieze lijnen of energieke streken, maar ook voor het vullen van grotere kleurvlakken. De Brush Pen is zowel geschikt voor een snelle schets als voor het aanbrengen van de finishing touch. Ook kun je er prachtige verwassingen en kleurovergangen mee maken. Naast de waterverf zijn er ook Ecoline-papierblokken en Ecoline-printerpapier.
Focus op de eindklant
Om de aquarelproducten extra in het oog te laten springen in de winkel, kan er gebruik gemaakt worden van POS-materiaal, zoals kleurkaarten, brochures, folders, filmpjes en gemaakte werken. Maar we zien ook dat fabrikanten steeds meer focussen op de eindconsument. Die proberen ze naar de winkel te trekken door bijvoorbeeld workshops of productdemonstraties te organiseren. Daarbovenop bieden sommige fabrikanten kant-en-klare content aan voor websites en social media.
Rotatie
Binnen de schilderscategorie heeft aquarelverf zeker niet de grootste rotatie. Al is die rotatie sterk afhankelijk van verschillende factoren: ligging van de winkel, type cliënteel, positie van de producten in de winkel, periode van het jaar ... Daarnaast is de rotatie van aquarelverf ook afhankelijk van de inspanningen die de winkelier zelf levert. Worden er bijvoorbeeld workshops en demo’s gegeven die de verkoop stimuleren? Wordt er promotiemateriaal in de winkel gepresenteerd? Heeft de winkelier naast zijn bakstenen winkel ook een webshop of onlineplatform waarop hij deze producten verkoopt?
Laat de allerkleinsten in alle vrijheid tekenen
Giotto be-bè is een merk van de Filagroep, volledig ontworpen om de creativiteit van kinderen vanaf 2 jaar gemakkelijk en in alle veiligheid te ontwikkelen. Het gamma bevat potloden, markers, waskrijt, stoepkrijt, verf, kneedmassa en allerlei sets met verschillende thema’s speciaal voor kleine kinderen. Topper in het assortiment is de Color Box, een exclusieve tekenkoffer voor kinderen vanaf 3 jaar. In deze koffer vind je bijna alles wat de wereld van Giotto be-bè te bieden heeft: 12 superkleurpotloden, 12 viltstiften, 2 slijpers, inclusief praktische opbergmogelijkheden voor alle kleuren. Alle producten zijn dermatologisch getest en bovendien zijn de kleuren afwasbaar en uitwasbaar van handen en uit kleding.



