SchrijfwarenPremium

Kwalitatief schoolschrijfmateriaal blijft essentieel

Duurzaamheid, ergonomie en design: de hoekstenen van hedendaags schrijfgerei

Brushpen Paint-It 070 (Schneider)
Dankzij de flexibele brushpunt, die het makkelijk maakt om de lijndikte te veranderen, is de Brushpen Paint-It 070 van Schneider
ideaal voor creatieve toepassingen zoals handletteren, kleuren, sketchnotes en nog veel meer.
Heeft een houder van 88% bio-gebaseerd kunststof

Ondanks de digitalisering blijft schrijven essentieel. Iedereen leert het van kindsbeen af op school en kwalitatief schrijfgerei is hierbij onmisbaar. Ergonomie en het bevorderen van vloeiend en comfortabel schrijven staan centraal. Om de jonge generatie te bekoren, wordt het aanbod van pennen en potloden afgestemd op de hedendaagse kleur- en designtrends.

Focus op klassiekers

De meest verkochte schoolschrijfwaren vandaag zijn de ‘klassieke’ schrijfmaterialen die alle jonge en oudere leerlingen nodig hebben op de schoolbanken. Balpennen, gelpennen, vulpennen, brushpennen, rollerballs, grafietpotloden, kleurpotloden, passers, gommen, viltstiften, highlighters, fineliners, tekstmarkers en boardmarkers: deze toppers mogen binnenkort zeker niet ontbreken in uw ‘back to school’ gamma.

Deze klassiekers zijn verkrijgbaar in tal van modellen en variaties om in de smaak te vallen bij uiteenlopende leeftijdsgroepen, van schoolgaande jeugd tot volwassenen. De producten zien er bovendien leuk uit, in een mooie kleur of met een eigentijds design. Want het oog wil ook wat, zeker bij het jonge publiek.

FriXion Ball rollerbalpen (Pilot)
De best verkochte rollerbalpen van Pilot, de FriXion Ball, is een alles-in-één-oplossing waarmee je kunt schrijven, wissen en direct verder schrijven. Met de wisser op het uiteinde wis je je fouten gemakkelijk weg! De unieke gel-inkt reageert op de warmte die ontstaat bij het uitwissen, waarna je onmiddellijk over je fout heen kunt schrijven

Trends en nieuwigheden

Creativiteit en persoonlijke uitdrukking

Naast het schrijven zelf worden schrijfwaren steeds meer gebruikt om schoolspullen zoals agenda’s, notitieboeken, schriften en mappen te personaliseren en om samenvattingen overzichtelijk te structureren. Iets mooi noteren helpt immers om informatie te begrijpen en te onthouden. Het maakt het lezen ook aangenamer.

Sociale media stimuleren deze vorm van creativiteit en persoonlijke uitdrukking. Vooral op TikTok en Instagram – razend populair bij de schoolgaande jeugd en studenten – doen veel creatieve filmpjes en tutorials de ronde om mooi te leren schrijven en schoolmaterialen te versieren met schrijfwaren. Zorg dat u weet wat er speelt op dit vlak, zodat u erop kan inspelen met het assortiment in uw winkel.

edding glitterpennen
Glitterpennen van edding zijn perfect voor schrijven, kleuren en voor alle spontane ideeën op lichtgekleurd papier.
De toevoeging van een paar glinsterende accenten kan zelfs huiswerk cool maken

Schoonschrift en handlettering

Tijdens de pandemie gingen veel mensen op zoek naar een creatieve uitlaatklep, wat de verkoop van schrijfgerief zoals kleurpotloden, kleurstiften, fineliners, highlighters, permanent markers, viltstiften en brushpennen een boost gaf. De pandemie ligt nu al even achter ons, maar de creatieve hobbytrend is duidelijk een blijver.

Met schrijfmaterialen voor handlettering, brushlettering, kalligrafie, bulletjournaling en doodling spreekt u een iets oudere doelgroep aan, die steeds meer op zoek gaat naar manieren om hun schermtijd in te perken.

Zorg voor producten in verschillende kleuren en puntdiktes, bijvoorbeeld fijn voor handlettering en kalligrafie en iets dikker voor creatieve toepassingen, en al dan niet met uitwisbare inkt. Soms worden de schrijfmaterialen gecombineerd in één product (bv. fineliner en brushpen) zodat ze samen gebruikt kunnen worden.

Kleuren: pastel, metallic en fluo

Schoolschrijfwaren in zachte pastelkleuren en felle neonkleuren blijven goed verkopen. Voor de creatieve toepassingen zoals brushlettering en doodling worden ook vaak metallic kleuren in verschillende tinten gebruikt: goud, zilver, koper, blauw, groen, paars, roze, zwart, wit,... .

Ergonomie en gebruiksgemak

Zowel voor kinderen die leren schrijven als voor kinderen en (jong)volwassenen die al kunnen schrijven, moeten schrijfwaren goed in de hand liggen, voldoende grip bieden en een correcte en ontspannen schrijfhouding ondersteunen. Zeker in een tijd waarin steeds meer getypt wordt, is het des te belangrijker om de ‘echte’ schrijfervaring zo prettig mogelijk te maken.

Daarom besteden de merken veel aandacht aan de ergonomie van hun schrijfproducten. Dat vertaalt zich in een comfortabele driekantige vorm en/of antislipoppervlak voor een vloeiende schrijfbeweging.

Ook bij kleur- en knutselmateriaal ligt de focus alsmaar meer op gebruiksgemak. Denk aan driehoekige kleurpotloden en viltstiften, ergonomische scharen en penselen, en waskrijtmuizen voor de allerkleinsten om de vuistgreep te bevorderen. Ook rollerpennen die vanzelf over het papier glijden komen het gebruiksgemak ten goede.

Fountain pen Twist Calligraphy (Pelikan)
Dankzij hun ergonomische vorm zijn de Twist vulpennen van Pelikan een must-have voor tieners!
In vele fantastische kleurencombinaties beschikbaar, geschikt voor rechts- en linkshandigen

Duurzaamheid

Ecologie is belangrijker dan ooit. Alle merken spelen hierop in met duurzame producten zoals kleurpotloden van FSC-gecertificeerd hout en balpennen en pennen vervaardigd uit gerecycleerd plastic. Ook voor de verpakkingen maken ze gebruik van FSC-gecertificeerd karton of gerecycleerd karton/plastic.

Daarnaast gaat veel aandacht uit naar een milieuvriendelijk productieproces. Zo investeren veel fabrikanten in energie-efficiënte machines om hun CO2-uitstoot te reduceren. Steeds vaker stimuleren ze de klant ook om producten na te vullen. Refills zorgen voor een prijsvoordeel (de klant moet minder snel een nieuw product kopen) én verkleinen de ecologische voetafdruk. Twee vliegen in één klap!

Ook door te kiezen voor kwalitatieve schrijfmaterialen draagt de klant zijn of haar steentje bij aan de bescherming van de planeet. Want schrijfwaren van topkwaliteit gaan langer mee dan goedkope exemplaren, waardoor ze minder snel vervangen moeten worden. Dit leidt tot minder grondstofverbruik, minder CO2-uitstoot en uiteindelijk minder afval.

Verkooptips

Betaalbare kwaliteit

De meeste ouders zijn bereid om geld uit te geven aan kwalitatief schrijfgerief voor hun kind of student. Sowieso kost een degelijke vulpen of een set ergonomische kleurpotloden geen fortuin, zeker in vergelijking met de prijzen van smartphones of spelcomputers. Focus op producten van goede kwaliteit om u te onderscheiden van de vele budgetwinkels.

Niks is trouwens frustrerender dan een goedkope fineliner die na een paar teksten schrijven leeg is of uitvloeit in de pennenzak. Klanten die tevreden zijn over de producten die ze bij u aankopen, zullen later met plezier terugkeren wanneer ze nieuw schrijfmateriaal nodig hebben.

Praat met uw klanten

Elke klant is anders. Dat maakt het niet eenvoudig om een evenwichtig aanbod samen te stellen uit het brede assortiment van de merken. Door te praten met uw klanten en te vragen wat ze zoeken, kunt u uw aanbod zoveel mogelijk afstemmen op hun voorkeuren en noden.

Zorg dat u de eigenschappen en voordelen van de producten die u verkoopt, helder kan toelichten. Zo kan u zich profileren als een expert en zullen klanten graag een beroep op u doen voor advies en tips bij hun zoektocht naar de geschikte schrijfwaren.

Presentatie en promoties

Zorg voor een aantrekkelijke presentatie van de producten. U kunt gebruikmaken van de vele verkoopondersteunende materialen die de merken aanbieden, zoals toonbankdisplays, flyers, affiches en brochures. Zet in op promoties tijdens piekperiodes (b.v. back to school van juni tot september) om extra verkoop te genereren.

Bundelverkoop doet het altijd goed, bijvoorbeeld, het aanbieden van meerdere schrijfwaren tegen een verminderde prijs of acties à la ‘één pen kopen + één gratis pennenzak’.

Online aanwezigheid

Ook belangrijk is een gebruiksvriendelijke website waar u uw klanten inspireert en op de hoogte houdt van uw aanbod en nieuwigheden. Zet in op sociale media (Instagram, TikTok, Facebook) om de producten extra onder de aandacht te brengen bij de jonge doelgroep.

Productdemonstraties en workshops

Ten slotte kunnen samples, productdemonstraties en (online) workshops een boost geven aan de verkoop van schrijfwaren. Klanten proberen graag iets uit voor ze effectief overgaan tot een aankoop. Evenementen trekken niet alleen potentiële klanten aan, maar creëren ook een gemeenschapsgevoel rond de winkel. Dat is goed voor uw imago.

potloden Schneider
De potloden en kleurpotloden ‘Made from Upcycled Wood’  van Staedtler worden geleidelijk gecertificeerd met het
Green Product Label van TÜV Rheinland voor hun uitstekende prestaties op het gebied van milieuvriendelijkheid en energie-efficiëntie

Met medewerking van edding, Pelikan, Pilot, Procura KTC (Schneider) en Staedtler

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Josefien De Bock29 april 2024
Print Magazine

Recente Editie
23 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine