Lamineermachines: van instapmodellen tot high-end apparaten
Fabrikanten zetten in op sneller opwarmen, sneller lamineren en meer gebruiksgemak
De categorie van de lamineertoestellen en lamineerhoezen gaat de laatste jaren in stijgende lijn. Met een uitgebreid aanbod, gaande van instapmodellen voor occasioneel gebruik tot professionele apparaten voor kantooromgevingen, spelen de verschillende spelers in op de wensen van zowat elke gebruiker. Ook de winkeliers komen aan hun trekken, met fraaie ideeën voor een aantrekkelijke presentatie en tal van nieuwigheden. De verwachtingen voor 2024 zijn dus hooggespannen.
Stijgende verkoopcijfers
We vernemen van verschillende leveranciers en distributeurs dat de verkoop van lamineermachines en lamineerhoezen nog elk jaar stijgt, en dat binnen alle verkoopkanalen.
Lamineertoestellen worden steeds vaker gebruikt voor het lamineren van knutselprojecten, tekeningen, certificaten, placemats en kalenders, maar bijvoorbeeld ook voor menukaarten, tafelschikkingen en uitnodigingen bij bruiloften en andere feesten. Speciale lamineerhoezen (mat, zelfklevend en voorgeperforeerd) en high-speed lamineerhoezen (hiermee voer je een A4-vel aan de lange zijde in plaats van de korte zijde in waardoor veel sneller gelamineerd kan worden) zijn hierdoor erg in trek.
van visitekaartjes tot DIN A3 (foto: Despec)
Daarnaast gebruikten heel veel mensen tijdens de coronapandemie gelamineerde documenten als bewegwijzering en signalisatiemateriaal voor allerlei communicatieboodschappen en waarschuwingen. Een snelle, makkelijke en voordelige oplossing en een trend die nadien ook is gebleven.
Speciale lamineerhoezen (mat, zelfklevend en voorgeperforeerd)
en high-speed lamineerhoezen (het A4-vel wordt langs de lange in plaats van korte zijde ingevoerd) zijn erg in trek
Er wordt nu verwacht dat de categorie van lamineermachines en lamineerhoezen ook in 2024 nog een verdere groei zal kunnen behalen. Al zal de omzet waarschijnlijk wat meer stabiliseren in de komende jaren.
Trends
Van eenvoudig tot high-end
Er is een groot verschil tussen de eenvoudige – lees goedkopere – en high-end – lees duurdere – lamineermachines op de markt. De goedkoopste toestellen warmen traag op, lamineren trager en kunnen minder dikke documenten aan. De duurdere apparaten warmen veel sneller op, lamineren sneller en kunnen vaak ook dikkere documenten aan. Daarnaast kunnen de duurdere lamineermachines vaak zowel koud als warm lamineren, terwijl de meest eenvoudige enkel warm lamineren.
Ontwikkeling en innovatie
Toekomstige ontwikkelingen zullen zich richten op nog sneller opwarmen en nog sneller lamineren. We zien vandaag al modellen op de markt die slechts vijf seconden nodig hebben om op te warmen.
Andere verbeteringen streven naar meer gebruiksgemak, zodat de consument steeds minder zelf hoeft in te stellen en lamineerhoezen makkelijker goed uitgelijnd door de machine kan voeren. Denk bijvoorbeeld aan de jam-free modellen met gepatenteerde constructie die ervoor zorgen dat de lamineermachine niet vastloopt.
Ook apparaten met een snijmat en hoeksnijder, of met een geïntegreerde snijder waarmee je direct het gelamineerde papier op maat kan snijden, verhogen het gebruiksgemak. Paradepaardjes tot slot, zijn de automatische lamineermachines met lamineercartridge waarmee men heel wat vellen tegelijkertijd kan invoeren.
Paradepaardjes zijn de automatische lamineermachines
met lamineercartridge waarmee men heel wat vellen
tegelijkertijd kan invoeren
Look & Feel
Lamineertoestellen zien er steeds beter uit. Er komen meer en meer apparaten op de markt met een stijlvol, strak en modern ontwerp. Bij de modellen voor thuisgebruik zien we ook dat kleur steeds meer een trend wordt. Naast het traditionele wit of zwart duikt er bijvoorbeeld ook staalblauw op.
Op de winkelvloer
Aanbod
Een goede aanpak om het aanbod lamineermachines in de winkel samen te stellen, is werken met de ‘good-better-best-strategie’. Met andere woorden: een aantal instapmodellen (A4 en A3) voor consumenten die niet frequent lamineren, een aantal modellen die wat sneller lamineren en opwarmen en die wat dikkere lamineerhoezen kunnen verwerken voor de gemiddelde gebruikers, en tot slot een aantal premium modellen voor professionele gebruikers (vooral A3).
Wat er dan precies allemaal in het aanbod zal komen, hangt uiteraard af van de klantengroep. In de B2C-zaken zal de focus eerder liggen op de instapmodellen, met eventueel hier en daar een toestel in een trendy kleurtje. Bij de B2B-zaken zal de nadruk liggen op de snellere professionele en premiummodellen.
Je hoeft de documenten dus niet zelf in een lamineerhoes te stoppen en erbij te blijven om ze één voor één door de machine
te voeren. Dit levert tot wel 98% tijdbesparing op (foto: Acco Brands)
Presentatie: voorbeeldbureau
Een opvallende uitstalling helpt om klanten te overtuigen een lamineermachine aan te kopen. Stel bijvoorbeeld een aantrekkelijk voorbeeldbureau op in de winkel, met een goede bureau-uitrusting inclusief lamineerapparaat. Dit springt veel meer in het oog dan het product – in of uit de doos – zo maar ergens neer te zetten.
Een andere aanrader is het lamineertoestel gebruiken in het bijzijn van de consument. Toepassingen laten zien met behulp van een demomodel tonen klanten hoe en waarvoor ze een lamineermachine kunnen gebruiken. Van presentaties en reclameborden over bewegwijzering en waarschuwingsborden tot foto's en certificaten. Maar ze kunnen bijvoorbeeld ook zelfontworpen stickers maken met speciale lamineerhoezen voorzien van een zelfklevende achterzijde.
Tot slot is het handig om op het schap voldoende informatie te verschaffen. Denk bijvoorbeeld aan de toepassing, de frequentie van het gebruik, de hoeveelheid documenten die gemiddeld tegelijkertijd gelamineerd moeten worden,… . Zo kunnen consumenten eenvoudig het juiste model kiezen.




