"De branche zal veranderen, maar nooit verdwijnen"
Duo-interview Bert Lippens en Tom Smet
Tom Smet, Managing Director van STAEDTLER vervult vanaf heden de rol van voorzitter van Bosta. Hij neemt de fakkel over van Bert Lippens, commercieel directeur bij Brepols, die 4 jaar diezelfde rol op zich nam. Beide heren sloten zich zo'n 12 jaar geleden aan bij Bosta. Bosta is de Belgische vakfederatie van fabrikanten, invoerders en distributeurs van papier en papierwaren, kantoor- en schoolbenodigdheden, hobbyartikelen, bagageproducten, wenskaarten en wensartikelen, gadgets en aanverwante producten. De federatie bestaat nu zo'n 40 jaar en is ontstaan vanuit een aantal fabrikanten en invoerders van kantoorartikelen en papierwaren in België. Bosta verenigt een 70-tal leden. Over de jaren heen is er veel veranderd voor de kantoorbranche, maar ze toont aan dat ze nog steeds relevant is. "Hopelijk zullen we dat ook nog heel lang blijven", aldus Tom.
"reeds meer dan 12 jaar lid"
Tom, jij neemt de fakkel over van Bert Lippens. Hoe ben jij in de positie van voorzitter beland?
Tom Smet: "Mijn verhaal bij Bosta begon in 2010. Ik ben eerst lid geworden van de Raad van Bestuur en vier jaar geleden werd ik ondervoorzitter. Toen daarna het mandaat van Bert als voorzitter ten einde liep, heb ik beslist om me kandidaat te stellen. Ik werd unaniem verkozen en ben ook alle leden van de Raad van Bestuur daarvoor enorm dankbaar. Doordat ik al enkele jaren ervaring had in de Raad van Bestuur, was ik al meer betrokken bij het dagelijkse reilen en zeilen, waardoor de springplank naar het voorzitterschap niet al te groot was."
Bert, jij was 4 jaar voorzitter van Bosta. Heb jij enkele tips voor Tom?
Bert Lippens: "Ik denk niet dat ik Tom nog veel te leren heb. Hij is doorwinterd en ervaren en is ook een persoon die bruggen bouwt. Als ik dan toch een tip mag geven, dan is dat meteen de belangrijkste: als voorzitter moet je bruggen proberen bouwen naar de hele federatie. Tom heeft eveneens een fantastisch team om hem daarbij te helpen. Er is secretaris-generaal Kathleen, een Raad van Bestuur die bestaat uit 12 leden en daarbinnen heb je de executieve die bestaat uit mezelf, Tom, ondervoorzitter Karina Steyaert (Exaclair) en nieuwe ondervoorzitter Aurélie Cuvelier (Turbel). Ik verheug me alvast op wat het voorzitterschap van Tom met zijn twee ondervoorzitter-'power ladies' zal brengen."
"bosta is een ontzettende verrijking voor de sector"
Tom, wat wil jij voornamelijk verwezenlijken tijdens jouw voorzitterschap?
Smet: "Ik wil vooral de doelen die de voorgaande jaren zijn uitgezet door het team, verder helpen verwezenlijken. Het eerste punt: een gezonde balans creëren voor de federatie. Wij zijn dan wel een vzw maar net als ieder bedrijf moeten onze cijfers wel kloppen. Daarover waken we met het voltallige team. Ik zou graag het DNA van Bosta breder verspreiden. Meer naar buiten komen met de federatie door bijvoorbeeld een bredere en grotere online aanwezigheid. Als derde gaan we ook de verschillende commissies herbekijken. Kunnen we nieuwe commissies oprichten en/of kunnen we ook synergieën vinden? Dit zijn slechts een aantal punten die tijdens de eerste vergadering van de Raad van Bestuur aan bod zijn gekomen. Het is fantastisch om te zien hoe gretig iedereen daarmee aan de slag wil gaan. En dat nog eens naast een fulltime job die iedereen met verve uitvoert. Hoewel een termijn van vier jaar kort is om die klus te klaren, heb ik immens veel zin om er met z'n allen aan te beginnen."
Wat is de meerwaarde van de leden en hoe zijn die in de loop van de jaren veranderd?
Lippens: "Bosta bestaat iets meer dan 40 jaar en verenigt een zeventigtal leden. Het gaat dan vooral om fabrikanten en invoerders van kantoorartikelen en papierwaren in België. De laatste jaren zijn ook een 15-tal dealers/retailers toegetreden, die aan de andere kant van de logistieke ketting staan. Ik denk dat dat een ontzettende verrijking is voor wie we zijn. Vooral omdat je op die manier de cirkel helemaal rond maakt."
Smet: "Ik kan hier weinig aan toevoegen. Bruggen bouwen is waar het allemaal om draait. Door de federatie uit te breiden met de DIS-leden, kreeg deze een extra boost. We merken dat ook tijdens de ledenvergaderingen. Die zijn zeer conviviaal en deze bescheidenheid maakt de gesprekken nog interessanter. Het netwerk wint steeds meer aan belang. Distributeurs schromen niet om met elkaar te praten en kennis te delen. Net door verschillende leden met elkaar te verbinden, komen we op nieuwe inzichten en ideeën. Er zijn zeker nog een aantal interessante spelers en partijen die we als lid zouden willen begroeten. De commissie ledenwerving werkt daar samen met onze Secretaris-Generaal, Kathleen Bosteels, heel hard aan. Dit jaar alleen zijn er al 4 nieuwe leden toegetreden. Dat is goed nieuws want dat betekent dat we nog altijd relevant zijn en dat we dat hopelijk nog heel lang zullen blijven."
"er komen uitdagingen waar we niet blind voor mogen zijn"
Wat zijn de grootste uitdagingen voor de toekomst?
Lippens: "Een van de grootste uitdagingen voor onze gezamenlijke toekomst is het duurzaam. Daarbij moeten we niet enkel kijken naar de producten maar tevens ook naar de verduurzaming van de werkprocessen in jouw eigen organisatie. Is het bijvoorbeeld echt noodzakelijk om elk pakje te laten leveren binnen de 24 uur of zelfs op dezelfde dag van bestelling? Dit legt een enorme druk op infrastructuur en milieu. Iets wat ook te weinig belicht wordt, is dat wij als Bosta ook verbinden met de overheid. Vanuit Responsible Office slaan wij een brug richting overheidsaankopers. Met de Responsible Office website helpen wij inkopers op een objectieve manier hun inkoop van papierwaren en kantoorartikelen te verduurzamen.
Lippens: "Wat we tevens ook niet uit het oog mogen verliezen, is dat we dat we de waarde van onze producten en diensten voor de consument moeten blijven vooropstellen. We mogen ons niet laten verleiden om mee te doen in de eeuwige prijsstrijd. Er zijn andere manieren om je te onderscheiden. Onderscheid je met kwaliteit in alles wat je doet en maakt, én door beleving en service te bieden."
"We zijn nog altijd relevant en we hopen dat nog heel lang te blijven"
Smet: "Als federatie moeten we onze leden bij die thema's ook kunnen inspireren en ondersteunen. Als vereniging hebben we een grote verantwoordelijkheid om op bepaalde zaken te anticiperen en de mensen waar mogelijk zo goed mogelijk te ondersteunen. Daarbij moet je je bepaalde vragen stellen: met welke producten kan je je wel nog onderscheiden? Welke producten kunnen wel nog winst bieden?"
Zijn jullie bang dat de kantoorbranche met de toekomst zal verdwijnen?
Smet: "Wij zijn er heilig van overtuigd dat zoiets niet zal gebeuren. De covidcrisis heeft net aangetoond hoe relevant de kantoorbranche is. Door alert in te spelen op nieuwe behoeftes (inrichting thuiskantoren, distributie handgels) zijn er bedrijven die enorm positieve resultaten geboekt hebben. Dat bewijst toch wat voor dynamiek, veerkracht en wendbaarheid er in de sector zit. Daar kunnen we enkel en alleen maar een voorbeeld aan nemen, maar wij zijn ook niet blind."
"We leven in een digitaal tijdperk, maar er zijn toch nog steeds een aantal basisbehoeften. Mensen gaan nog altijd leren schrijven en leren lezen. Die twee gaan heel moeilijk zonder dat je een schrijfinstrument of blad papier hebt, van welk merk dan ook. Er zijn zaken die zullen verminderen, maar wij gaan op zoek naar manieren om het analoge met het digitale te verbinden. Het zal zeker veranderen. En het is aan ons om daarop in te spelen en de nodige informatie aan de leden mee te geven. GfK brengt de cijfers heel mooi in kaart en dat is zeer waardevolle informatie."
Lippens: "Het is niet de rol van Bosta om trends te beïnvloeden, wij zijn slechts een kleine branchevereniging. Maar wij moeten wel de actualiteit brengen en onze leden inspireren."
toekomstvisie voor Bosta
Hoe ziet de toekomst eruit voor Bosta?
Smet: "Eerst en vooral willen we behouden wat we hebben. Dat is iets wat ik zowel in mijn persoonlijk als professioneel leven hanteer als motto. Ambitie is mooi, maar je moet ook durven tevreden zijn met wat je hebt. Wanneer ik naar Bosta kijk, vertaalt zich dat in een aantal zaken. Allereerst het ledenbestand. We hebben een mooi aantal leden, maar we moeten die ook proberen te behouden. Uiteraard willen we uitbreiden en durven we daarin verder kijken dan vroeger, maar ons eigen DNA gaan we nooit verloochenen. We zijn en blijven een federatie van stationeryproducenten en -verdelers. Mijn tweede doelstelling is de mensen binnen de Raad van bestuur gemotiveerd houden om met hetzelfde enthousiasme hun taken verder te zetten. Het team is een belangrijke rode draad binnen het verwezenlijken van de doelen. Ten derde willen we de ledenvergaderingen zo goed en interessant mogelijk maken, wat wil zeggen: een toffe locatie, interessante sprekers en een netwerkmoment met liefst zoveel mogelijk leden. We willen Bosta nog iets steviger en beter op de kaart zetten en altijd met een gezonde balans in het achterhoofd. Ik ben ervan overtuigd dat we met het team dat we nu hebben, daar zeker en vast in zullen slagen."



