Winkelier aan het woordPremium

Speciaalzaak Sercu biedt totaal-oplossingen voor het kantoor

De fysieke winkel wordt aangevuld met een uitgebreide webshop

Sercu
Ann Tanghe, verantwoordelijke voor de Sercu-Calipage webshop, en zaakvoerder Wim Sercu

Er valt niet naast te kijken: de mastodont van een gevel van kantoorspeciaalzaak Sercu valt in het oog van al wie aan de Brugsesteenweg in Roeselare passeert. De drie broers Dirk, Wim en Koen Sercu hebben de familiezaak uitgebreid tot wat die vandaag is – een aanbieder van totaaloplossingen voor al wie een kantoorruimte wenst in te richten. “We zijn geëvolueerd naar een informaticabedrijf waar we klanten ondersteunen bij de keuze van IT-benodigdheden”, vertelt Wim Sercu. “Het is dankzij onze service – zowel voor, tijdens als na de aankoop – dat onze klanten met de juiste keuze huiswaarts keren en nadien terugkomen.”

Eerste winkel in de rand van Roeselare

Oorspronkelijk drukkerij

De IT- en kantoorspeciaalzaak Sercu vindt haar oorsprong terug in een kleine drukkerij die uit de Ardooise grond werd gestampt door grootvader Sercu. Pas in de jaren 1930 besloot de familie daar een klein stukje van te verhuizen naar het centrum van Roeselare. “In het jaar 1954 is ons vader, Paul Sercu, zelfstandig verder gegaan en heeft hij er een kleine winkel met kantoorbenodigdheden ingericht”, vertelt zaakvoerder Wim Sercu. “Pas in het jaar ‘66 heeft de familie de zaak verhuisd naar waar we nu nog steeds gevestigd zijn – de Brugstesteenweg in Roeselare.”

sercu
Sercu is gelegen aan de Brugsesteenweg, een commercieel centrum net buiten de stadskern van Roeselare

Revolutionair

Verhuizen was nodig – de winkel specialiseerde zich hoe langer hoe meer in grote toestellen en die konden in het centrum van de stad vaak maar moeilijk aangeleverd worden. Die verhuis kan kan op z’n zachtst gezegd revolutionair genoemd worden, zeker voor die tijd. “Winkels werden in die tijd niet buiten de stadskern gebouwd. Sercu was een van de eersten die hier langs de Brugsesteenweg is opengegaan.” En zo plaveide de speciaalzaak de weg voor een resem andere winkels – de Brugsesteenweg is vandaag een commercieel centrum op zich. “We hebben de winkel in het centrum van de stad destijds ook nog twee jaar tegelijk met de nieuwe winkel opengehouden – zo hebben mensen vlot hun weg gevonden naar de nieuwe zaak net buiten de stadskern.”

Derde generatie

Vandaag staat de derde generatie, de drie broers Dirk, Wim en Koen, aan het hoofd van de zaak. En ze hebben niet stilgezeten – de voorbije jaren werd de winkel meerdere keren uitgebreid en gerenoveerd. “De ploeg waarmee we samenwerken is altijd vrij stabiel gebleven. We hebben hier 10 werknemers in dienst. Wel is ons personeel mee verschoven met de shift in ons assortiment en onze activiteiten. Waar we voordien 4 techniekers in dienst hadden, zijn dat nu 4 IT-specialisten. De voornaamste klant die wij bedienen is de kleine kmo.”

sercu
"Voor bepaalde producten zoals lederwaren stimuleren wij klanten om tot in de fysieke winkel te komen en niet online te de keuze te maken", aldus Wim Sercu. "Dan kunnen ze het leer van dichtbij bekijken en voelen en de tas al eens in de hand nemen"

Totaalaanbieder

Het resultaat van de uitbreidingen en renovaties mag er zijn. De winkel oogt ruim dankzij de lichte kleuren die in het interieur werden gebruikt en het assortiment werd verdeeld over twee verdiepingen. Op de benedenverdieping biedt Sercu een uitgebreid stationery- en IT-assortiment aan, boven kunnen klanten hun keuze maken uit het ruime assortiment kantoorinrichting en -meubilair.

5 activiteiten

“We specialiseren ons in 5 kernactiviteiten: kantoormateriaal en -accessoires, kantoorinrichting en -meubilair, IT, ondersteuning van software en daar bovenop verkopen en herstellen we ook multifunctionals. We zijn vanuit een heel klassiek verhaal vertrokken, namelijk als verkooppunt van kantoormateriaal in de breedste zin van het woord. Doorheen de jaren zagen we echter dat de vraag naar en de marge op klassieke kantooraccessoires sterk daalde, terwijl de kosten om deze categorie actief te promoten, stegen. Om dat verlies op te vangen, hebben we onze diensten uitgebreid. Nu zijn we uitgegroeid tot een informaticabedrijf, wat voor onze klanten eveneens interessanter is. Wij maken het verschil met andere zaken door meerdere oplossingen te bieden op meerdere vraagstukken. We zijn als het ware een one-stop-shop – de klant komt hier binnen en gaat volledig uitgerust weer naar buiten.”

Aanbod luxeschrijfwaren

Desondanks zien we bij Sercu alsnog een uitgebreid en mooi aanbod klein kantoormateriaal, van lederwaren over mappen en archiveringshulpmiddelen tot een uitgebreid aanbod (luxe)schrijfwaren. “We hebben altijd een vrij uitgebreid aanbod luxeschrijfwaren gehad, maar toen de speciaalzaak Pen & Co – een kleine winkel in hartje Roeselare dat gespecialiseerd was in luxeschrijfwaren – de deuren sloot, hebben we hun aanbod erbij genomen en hebben we onze eigen afdeling uitgebreid. In een back-to-schoolaanbod investeren we daarentegen niet langer – concurreren met het aanbod in de supermarkten is tegenwoordig nagenoeg onmogelijk.”

sercu

sercu
Sercu profileert zich als een totaalaanbieder, dus de klant die bij hen komt winkelen zal na een bezoek de kantoorruimte tot in de puntjes kunnen inrichten. Voor de IT- en multifunctionalafdeling voorziet Sercu ook het nodige advies en voor die laatste hebben ze eveneens een hersteldienst in huis

Uitgebreide webshop

Samenwerking met Calipage

Naast het aanbod in de fysieke winkel, biedt Sercu ook een uitgebreid aanbod aan op hun webshop. “Onze webshop hebben wij tien jaar geleden opgezet in samenwerking met Calipage”, vertelt Ann Tanghe, verantwoordelijke voor onder meer de Sercu-Calipage webshop. “Calipage is een partnership van 30 kantoorvakhandels die onder de vleugels van Adveo (vakgroothandel) 18.000 producten aanbiedt via webshop. Handling en Levering gebeuren vanuit het centrale magazijn in Deinze. Wij hadden ons als onafhankelijke webshop nooit kunnen organiseren zoals Calipage dat wel kan, zo garanderen wij de vlotste bediening voor onze klanten. Momenteel hebben wij om en rond de 18.000 producten op onze webshop staan, waarvan de meesten de dag nadien aan huis of kantoor geleverd kunnen worden.”

Beste van twee werelden

“Met de webshop bieden we het beste van twee werelden”, gaat Ann verder. “Enerzijds kunnen onze klanten genieten van een vlotte bediening online en mogen ze hun pakje de dag nadien al in de brievenbus verwachten of de dag zelf nog komen ophalen in het afhaalpunt in onze winkel, anderzijds zijn wij nog steeds het eerste aanspreekpunt wanneer problemen optreden. In dat geval zorgen wij dat klanten meteen geholpen worden. Zo slaan wij twee vliegen in een klap – wij én de klanten genieten dankzij Calipage van de vlotheid van een webshop, maar klanten genieten online eveneens van de service die zij enkel in een fysieke winkel verwachten te vinden.”

“Niet alles leent zich tot online verkoop”

“We bieden heel wat categorieën aan online”, voegt Wim daar nog aan toe, “aangezien heel wat producten makkelijk online aangekocht kunnen worden. Heel wat klanten komen niet meer naar de winkel voor klassiek kantoormateriaal – van die klassieke aankopen gebeurt tegenwoordig 70% online. Toch zijn er daarnaast heel wat categorieën die zich niet meteen lenen tot onlineverkoop omdat er bij de aanschaf een beroep gedaan moet worden op de expertise en kennis van de handelaar. Denk daarbij aan alles wat met IT te maken heeft – vaak staat de klant er in zijn keuze online helemaal alleen voor terwijl hij in de winkel begeleid kan worden en ook nadien bij problemen opnieuw ergens terecht kan.

Die service – zowel voor, tijdens als na de aankoop – maakt dat onze klanten met het juiste product huiswaarts keren en nadien bij ons terugkomen. Daarnaast zijn er nog producten die in de winkel uitgetest of gevoeld moeten worden. Daarbij denk ik aan lederwaren, een klant moet een tas even in de hand nemen of het leer van dichtbij bekijken en voelen. Hetzelfde met kantoormeubilair – dergelijk materiaal schaft men beter niet online aan, maar komt men beter uittesten in de winkel zelf. Daartoe stimuleren we onze klanten dan ook.”

sercu
Op de tweede verdieping van de winkel kunnen klanten kiezen uit een uitgebreid aanbod kantoormeubilair

Fouten bij online aankopen

“Hoewel wij bij Sercu heel sterk inzetten op onze webshop, willen we altijd de nuance brengen dat er online vaak maar één ding het verschil maakt en dat is de prijs. We beschouwen het echt als onze taak om de klant te overtuigen dat de laagste prijs nooit garant staat voor de beste deal.

Het prijsverschil vertaalt zich in extra service en advies. Het kan voor de klant interessanter zijn een duurder toestel te kopen die goedkoper werkt of langer meegaat. Op lange termijn zal hij hierbij winnen. Soms krijgen wij de kans niet meer om de klant hiervan te overtuigen omdat ze op eigen houtje hun (verkeerde) keuze al gemaakt hebben. Des te vlotter gaat de verkoop aan zo’n klant die zijn foute aankoop inziet. Vanaf dan zijn we ‘raadgever’ en geen verkoper meer en wordt er over wat anders gepraat dan enkel de prijs.”

Invloed Covid-19

Op de vraag in welke mate Covid-19 invloed heeft gehad op hun assortiment, antwoordt Wim dat dat maar beperkt is gebleven. “We bieden een beperkt aanbod handhygiëne en maskers aan, zowel online als in onze winkel. Het probleem met deze nieuwe categorie is dat er bij de aanvang van de pandemie een tekort heerste en tegenwoordig een overvloed. Dat zorgt voor immense prijszettingsproblemen.

Los daarvan hebben we de hele lockdownperiode netjes kunnen overbruggen. Uiteraard was de markt in het algemeen dalende, maar dat hebben alle sectoren mogen voelen. Dankzij onze webshop zijn wij wel gewoon kunnen blijven draaien, zij het op minimale bezetting.”

Toekomst

Uitbreidingen komen er niet meteen aan in het nabije verschiet voor Sercu. “Hoewel we wel uitkijken om ons naar de toekomst toe te oriënteren naar een nieuwe richting waarbij we op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen”, concludeert Wim.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Melissa Himpe1 december 2020
Print Magazine

Recente Editie
23 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine