Wenskaarten blijven populair
een kaart voor iedere gelegenheid

Ondanks dat we hoe langer hoe meer digitaal met elkaar verweven worden, ziet de consument nog steeds de meerwaarde in van een persoonlijke wenskaart. De wenskaartenverkoop zit in België dan ook nog steeds in de lift. De consument kiest overigens vaker voor luxueuzere, grappige en verrassende wenskaarten en er zijn steeds meer kaarten beschikbaar voor verschillende aangelegenheden.
de Meerwaarde van een wenskaart
teken van affectie en verbondenheid
Tijdens de coronapandemie was het door de regels op het gebied van contact met anderen niet mogelijk voor families en vrienden om fysiek samen te komen. De traditionele bijeenkomsten ter gelegenheid van Kerstmis, Nieuwjaar en Pasen konden zo niet op de gewoonlijke manier plaatsvinden, dus moesten we allen op zoek naar andere manieren om onze betrokkenheid over te brengen bij wie ons na aan het hart ligt. De Belg deed dit door in grote getale terug te grijpen naar de wenskaart.
blijvende Herinnering
Een leuke wenskaart met een persoonlijke boodschap versturen geeft blijk van affectie en verbondenheid en bezorgt ontvangers een momentje van geluk, plezier ... Bovendien zijn wenskaarten te bewaren en uit te stallen, zodat ze voor een blijvende herinnering zorgen.

Een wenskaart VOOR ELKe gelegenheid
Leveranciers mikken met een ruime keuze aan wenskaarten op een zo divers mogelijk doelpubliek en voorzien daarbij verschillende collecties die verspreid doorheen het jaar uitkomen.
Traditionele gelegenheden
Een degelijk aanbod bevat steeds wenskaarten voor traditionele gelegenheden. Dit zijn enerzijds de seizoensgebonden gelegenheden zoals kerst, Nieuwjaar, Pasen. Daarnaast zijn er heel wat populaire niet-seizoensgebonden gelegenheden die om een wenskaart vragen, zoals verjaardagen, huwelijken, geboortes, pensioenen en overlijdens. Ook wenskaarten voor communies, lentefeesten, Vader- en Moederdag doen het heel goed.
Andere gelegenheden
Daarnaast bestaan er wenskaarten voor heel wat andere gelegenheden. Wenskaarten om iemand met gezondheids- of relatieproblemen te steunen, wenskaarten om iemand proficiat te wensen bij het afstuderen of bij het slagen voor een belangrijk examen, wenskaarten als teken van appreciatie aan het adres van een partner, wenskaarten waarmee leerlingen hun leerkrachten willen bedanken, wenskaarten voor ouders aan het adres van hun kleine spruit op kamp ...

Trends in wenskaarten
luxueuzere wenskaarten verkopen beter dan ooit
Twee jaar na de coronapandemie zien leveranciers van wenskaarten deze markt gestaag groeien. Wel hebben nog enkele moeilijk in te schatten externe factoren en gebeurtenissen een invloed op de verkoop – denk daarbij aan de energiecrisis, inflatie en oorlogssituaties.
Wenskaarten mogen voor de consument al eens wat meer toeters en bellen hebben
Ondanks de iets afgenomen verkoop blijft de omzet uit wenskaarten volgens de leveranciers redelijk stabiel. De oorzaak? Wenskaarten mogen voor de consument al eens wat meer toeters en bellen hebben, en dat vertaalt zich in een hogere verkoopprijs, wat meteen ook het lagere aantal verkochte kaarten compenseert.

Speciaal voor wie dit soort luxueuzere wenskaart wil, hebben leveranciers designers en ontwerpers in dienst. Zij houden steeds de vinger aan de pols wat betreft nieuwe ontwikkelingen en trends. Inspiratie voor wenskaarten is dan ook overal te vinden in het dagelijkse leven: op beurzen, in kunstwerken ...
Steeds meer jongeren kopen een wenskaart om een familielid, vriend of kennis te verrassen
Steeds meer jongeren kopen wenskaarten
Het publiek voor wenskaarten is zeer ruim. Leveranciers hebben gemerkt dat de koper over het algemeen een vrouw van 30 à 40 jaar is. Wat ook opvalt is dat meer jongeren sinds de coronapandemie een familielid, vriend of kennis verrassen met een wenskaart. Zij laten ook wel eens de digitale berichtgeving links liggen, net omdat ze willen tonen dat ze extra moeite gedaan hebben om hun boodschap te versturen.
Originaliteit (in alle vormen) is troef
Steeds meer wenskaarten komen vernieuwend uit de hoek wat betreft materiaalgebruik en vorm. Waar de wenskaart ooit standaard rechthoekig was, kan de consument tegenwoordig kiezen uit vormen zoals een afgeronde bovenkant, cirkelvormig of gekarteld, waarbij ook steeds vaker toevoegingen voorzien zijn (pompon, tasseltje ...). Er zijn zelfs wenskaarten die de vorm aannemen van een gebruiksvoorwerp, zoals een kroontje, een bril ...
Qua opschriften kiezen ze steeds vaker voor kaarten met humoristische woordspelingen.
Qua kleuren heeft de consument een voorkeur voor lichte en zachte zand- en terracottakleuren.
ECOLOGISCH VERANTWOORD
Steeds meer consumenten hechten belang aan hun ecologische voetafdruk en kiezen dan ook graag voor wenskaarten van uitgevers die ecologisch verantwoorde producten op de markt brengen. De meesten drukken hun wenskaartontwerpen dan ook op papier met een 'groen' label zoals PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification) of FSC (Forest Stewardship Council). Sommige bedrukken deze bovendien met bioafbreekbare inkten.
Daarnaast proberen leveranciers van wenskaarten om in de displays zo weinig mogelijk kunststof te gebruiken. Voor het samenhouden van de wenskaart en bijhorende enveloppe koos men aanvankelijk voornamelijk voor cellofaan. Sommigen vervingen dit door een zogeheten card clasp, een stickerlabel dat dezelfde functie vervult.
Hoe presenteer ik wenskaarten?
Zorg voor voldoende ruimte voor de wenskaarten. De meest voorkomende presentatiewijze is door middel van een molen. Idealiter vul je elke molen met één collectie. Daarnaast is het ook mogelijk om wenskaarten te presenteren in wandrekjes.

Erg belangrijk is een collectie op maat van het cliënteel. Elk cliënteel is verschillend en smaken zijn afhankelijk van de winkellocatie en de regio. Volgens leveranciers trekken bijvoorbeeld Walen doorgaans iets vaker de romantischere kaart, met tierlantijntjes en opsmuk. Vlamingen zouden algemeen dan weer meer van Scandinavische invloeden houden.
De klant heeft in elk geval graag keuze, dus is een voldoende ruim aanbod sowieso belangrijk. Vul een aanbod van wenskaarten voor traditionele gelegenheden het best aan met de typische seizoenskaarten (van Valentijn t.e.m. kerst).
Zorg er eveneens voor dat de klant steeds kan kiezen voor een wenskaart met een voorgedrukte tekst of voor een wenskaart met blanco ruimte voor een persoonlijke boodschap.
Met medewerking van Editor, Enfant Terrible, Lannoo en Paperclip


