Succes van creatieve grotendeels bepaald door sociale media
WORKSHOPS GEVEN DE WINKELVERKOOP EEN ZETJE
De coronaperiode heeft de branche enorm gestimuleerd. Alle leeftijden gingen creatief aan de slag. Tekenen, kleuren en schilderen hebben definitief hun plek veroverd en spreken een zeer divers publiek aan. Welke recente trends zeker nog aan populariteit winnen, valt moeilijk te voorspellen. Sociale media en influencers spelen een cruciale rol. Verkoopstoppers in het productgamma zijn zeker accessoires om gebruikte voorwerpen en persoonlijke items te upcyclen en te pimpen. Verder belooft cyanotypie veelbelovende resultaten, terwijl handwerken zoals macramé opnieuw in de lift zitten. Handletteren, knutselen met papier en boetseren zijn klassiekers.
VIJF RECENTE TRENDS ONDER DE LOEP
Upcycling
Door het toenemende bewustzijn rond de milieuproblematiek gaan mensen - en dan vooral jongeren - op zoek naar manieren waarop ze een steentje kunnen bijdragen. Upcycling is hiervan een mooi voorbeeld: oude gebruikte materialen en spullen transformeren en opwaarderen tot nieuwe items met een hogere waarde. Denk aan het omtoveren van lege verpakkingen tot opbergdoosjes, bloempotten maken van afgedankte rubberen laarzen, vintage kledingstukken met enkele aanpassingen tot high fashion verheffen ... Deze trend zal in de nabije toekomst sowieso nog toenemen in populariteit en ruimer geïnterpreteerd worden. De mogelijkheden zijn dan ook legio. Upcycling combineert vertrouwde technieken als schilderen, stempelen … Net zo uitgebreid als het assortiment knutselgerief dat ervoor aangeschaft wordt: allrounders als scharen, verf, lijmen, (textiel)stiften, chalk-, paint- en permanentmarkers, pigmentliners…
Pimpen
Enigszins overlappend met upcycling is het pimpen van persoonlijke spullen. Een gevarieerd publiek schept er genoegen in om items een unieke touch te geven. Zowel jong als oud; jongeren decoreren bijvoorbeeld hun mappen, brooddoos en drinkfles. Volwassenen decoreren graag voorraadpotjes om hun interieur op te fleuren, of voorzien allerhande opbergdozen van een extra versiersel. Met deze ingrepen willen de fans een eigen look creëren of artiesten en influencers kopiëren. Onder invloed van sociale media laten ze hun innerlijke kunstenaar los. Om deze trend verkoopsgewijs te ondersteunen, is er een hele trits producten. Denk aan verfmarkers en textielverf, vernissen, fixeersprays ... Vooral kits met diverse benodigdheden zoals sjablonen en markers doen het prima. Plaats bij het relevante assortiment voorbeelden zoals een gedecoreerde tas, sneakers of een pennenetui. Uiteraard geven workshops een extra stimulans.
Cyanotypie
Cyanotypie is een fotografische techniek uit de 19e eeuw, nu opnieuw actueel. Het proces ontstaat onder invloed van een lichtgevoelige oplossing op basis van ijzerzouten in combinatie met water en zonlicht. Na het wegspoelen van de chemische middelen blijft er een kenmerkende cyaanblauwe afdruk achter. Het afgebeelde object wordt in witte lijnen weergegeven. Doelgroep voor deze techniek zijn volwassenen. Cyanotypie zal zoals alle trends wel even aanhouden; er zijn nog mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. Het publiek beslist hoe lang een hype aanhoudt, meestal tot er iets nieuws opduikt. Meestal gebeurt dit onder invloed van influencers. Zij bepalen vaak in grote mate het succes van een nieuwe trend. Een aanbieder levert alle accessoires om cyanotypes te realiseren. Die zitten samen in een kartonnen verpakking. Mogelijkheden voor crossselling zijn kwalitatief papier en uiteenlopende soorten textiel uit natuurlijke vezels. Attendeer uw klanten op deze nieuwigheid met behulp van begeleidende YouTube-films.
Macramé
Net als andere handwerkhypes zoals haken en breien volgens een steeds terugkerende cyclus, is ook macramé opnieuw trendy. Het eindresultaat van deze knoopwerkjes past uitstekend in de hedendaagse boho- en vintage interieurstijl. Denk aan bloemen- en plantenhangers en wandversieringen. Vrijwel iedereen kan leren knopen en het is daarbij een zeer ontspannende activiteit. Er is keuze uit ontelbare decoratieve en praktische macraméprojecten, voor beginners en gevorderden. Losse materialen die aangeboden worden, zijn onder meer knoopborden met klemclips, klossen garen in diverse kwaliteiten en kleuren, ringen om de werkjes op te hangen, of sleutel- en tashangers. Verder zijn er kant-en-klare dozen op de markt die alle materialen bevatten met de nodige uitleg om armbanden, kerstversieringen, dromenvangers en nog veel meer te vervaardigen.
Mangafiguren tekenen
De mangawereld - de typische Japanse tekenstijl - blijft zeer populair. Niet alleen bij jongeren; deze stripfiguurtjes spreken ook een volwassen publiek aan en zijn wellicht een blijver. Speciaal voor de diehards zijn er zowel blokken als tekenboeken met wit glad papier. Nieuwe producten in potloden en markers volgen ook deze trend. In potloden, markers en verven blijven de skin tones om verschillende huidskleuren te tekenen nog steeds veel gevraagd. Workshops zijn belangrijk, net als displaymateriaal dat een overzichtelijke presentatie mogelijk maakt.
WEGENS GROOT SUCCES VERLENGD
Bullet journaling en handletteren
Trends die ook in 2023 nog relevant blijven, zijn onder meer bullet journaling met tekeningen, decoratieve elementen, kleurrijke lay-outs en handgeschreven tekst. Handlettering vereist trouwens geen bijzondere vaardigheden, en met wat oefening ontstaan prachtige quotes, kaarten en posters. Workshops met dit thema boeken nog steeds veel succes. De verwachting is dan ook dat de verkoop rond deze producten stabiel blijft: viltstiften, kleurpotloden, inktschrijvers, fineliners, vulpennen, kleurrijke inkten, kalligrafiepennen, brushpennen met dubbele punt …
Knutselen met papier
Papier is een veelzijdig materiaal voor een breed scala knutselprojecten. Het is een toegankelijke bezigheid voor zowel kinderen als volwassenen. Enkele populaire toepassingen zijn bijvoorbeeld origami, maar papier speelt ook de hoofdrol bij decoraties als slingers, pompons, bloemen en lantaarns.
Kirigami omvat dan weer het uitsnijden van patronen, silhouetten of driedimensionale structuren. Sieraden worden gemaakt met verschillende technieken zoals rollen, vouwen of quillen van papierstroken. Talloze tutorials en inspiratiebronnen online helpen u en de klant op weg. Een nieuw gamma knutselpapier en bijhorende producten (waaronder metalic markers en potloden, pastel viltstiften en kleurpotloden, bewegende oogjes/stickers) stimuleren de hobbyist.
Boetseren
Ook van alle tijden is kleien. Met luchtdrogende klei en modelleermaterialen boetseren kinderen en volwassenen allerlei figuren en decoraties, die uitharden bij kamertemperatuur. De producten worden ook gebruikt om voorwerpen met een laagje te bedekken. Naast het verfraaien van oude vazen en bloempotten, kunnen ze van wegwerpmaterialen als flessen en conserven de mooiste blikvangers maken. Presenteer bij de klei het nodige modelleergereedschap, verven, vernissen, bladgoud, penselen en rollers.
Met medewerking van Canson, Creativ Company, Exaclair, Pelikan, Pilot, Royal Talens en Staedtler



