Hoe origineel uitpakken met chocolade tijdens pasen?
STRAKKE EN KUNSTIGE PAASEIEREN IS DE NIEUWSTE TREND
Nu de feestdagen achter de rug zijn, kunnen we beginnen uitkijken naar Pasen. Als chocolatier is het niet altijd gemakkelijk om te wedijveren met de supermarkten. Maar hoe onderscheidt u zich het best van de concurrentie? Creatief zijn is de boodschap. Ook al blijven de traditionele paashazen en -eieren in trek, de strakke designs en kunstige creaties maken een enorme opmars. Bovendien wordt er meer en meer geëxperimenteerd met opgevulde paaseitjes en beperkt men zich niet langer tot de veilige smaken zoals praliné. Daarnaast biedt de kwaliteit van ambachtelijk bereide chocolade een meerwaarde aan de klanten.
Traditie
Pasen blijft een traditie dat draait rond de paashaas en het zoeken naar eieren. Men kan de klassiekers niet wegdenken uit het assortiment. Als chocolatier is het niet altijd evident om tijdens deze periode origineel uit de hoek te komen. U kan de klassieke vormen en figuren niet oneindig moderniseren. De paashaas moet er nog altijd uitzien als een haas en eieren kunnen niet plots een kubusvorm hebben. Er zijn echter bepaalde innovaties op de markt, vooral betreffende de paaseieren die echte eyecatchers zijn. Ook qua smaken wordt er vaker geëxperimenteerd. Als vakman beschikt u over de nodige kennis en techniek om de traditionele vormen, kleuren en smaken heruit te vinden of in een nieuw jasje te steken.
Hoe onderscheiden?
Moderne design
Ook al kan men de traditionele vormen niet wegcijferen, het is belangrijk om als chocolatier mee te zijn met de nieuwste trends. De paaseieren met een motief of tekening evolueren meer en meer naar gladde en strakke vormen, zoals een diamantvorm. Een effen paasei biedt namelijk meer creatieve mogelijkheden. Veel chocolatiers produceren moderne creaties die veel weg hebben van een kunstwerk. Op deze manier proberen ze zich te onderscheiden van de supermarkten. De consumenten kopen vaak met het oog. Een chocoladecreatie die er mooi uitziet, smaakt des te meer. Daarom moeten de klanten een wow-effect hebben wanneer ze uw zaak binnenwandelen.
Stijlvol met kleur
Tijdens Pasen speelt kleur een belangrijke rol. Probeer daar echter niet in te overdrijven. De klant moet nog altijd kunnen zien dat het chocolade is. Kies daarom voor één kleurschakering waar u het volledige assortiment op afstemt. Op deze manier creëert u eenheid in uw zaak, wat veel stijlvoller oogt dan een kakofonie aan kleuren.
Less is more
Bovendien worden de consumenten meer en meer aangetrokken tot de soberheid van chocoladefiguren. Terwijl de paashazen vroeger bijna volledig werden ingekleurd, is die trend de laatste jaren zichtbaar geminderd. Dit beperkt zich meestal nog tot de tandjes, de ogen en de snorharen. De klanten gaan back to basics en hechten meer waarde aan een goed gemouleerde vorm die op een mooie manier wordt verpakt. Zo onderscheidt de chocolatier zich van de supermarkten, die geassocieerd worden met ingekleurde figuren.
Gewaagde smaken
Ook de gevulde paaseitjes evolueren mee. Praliné is niet meer de standaard. Chocolatiers vullen hun gamma meer en meer aan met exclusieve smaken. Terwijl de ene kiest voor aparte fruitsmaken, experimenteert de andere met kruiden. Als chocolatier kunt u gemakkelijk uitblinken door originele smaken te integreren in uw vulling.
Kwaliteit
De ambachtelijke chocolatier maakt nog steeds het verschil door artisanale en originele producten aan te bieden. Ze steken hart en ziel in hun creaties en doen er hun eigen ding mee. Hiertegen kunnen de grote ketens die hun chocolade machinaal vervaardigen niet opboksen. Opvallend is dat bedrijven vaak pakketjes aankopen voor hun personeel als waardering voor hun diensten. Dan verkiezen ze ook ambachtelijke chocolade boven die uit de supermarkt.
Voor elk wat wils
Zowel de klassieke chocoladecreaties als de modernere variaties behoren tot het gamma van de chocolatier. Terwijl de ene zich graag aan de traditionele chocolade houdt, durft de andere zich wel eens wagen aan nieuwigheden. Houd daarom rekening met een brede doelgroep. Zo is er voor elk wat wils.
Chocolatiers aan het woord
PUUR Chocolat
Stephan Dumon: “Wij staan vooral gekend onze holle paaseieren in verschillende formaten die we elk jaar anders decoreren. De kleur laten we telkens overeenstemmen met de verpakkingen en linten van dat jaar. In 2020 zullen we opteren voor de paarse tinten. Hoe we de eieren decoreren, hangt af van de ingeving van het moment. We laten ons inspireren door bijvoorbeeld sociale media. Het is echter niet onze bedoeling om te kopiëren, maar om ideeën op te doen en daarna zelf toe te passen. We behouden immers graag de eigenheid van onze producten. De paaseieren worden bijvoorbeeld gedecoreerd met noten, smarties of suikereitjes. Sommige van onze holle eieren worden in verschillende kleuren beklad, overgoten of ingespoten. Dit is dan weer iets speciaal en kunstig. Hierbij gaan we meestal te werk met goud, zilver, wit en zwart. We vinden het belangrijk om mee te zijn met de nieuwste trends. Daarvoor moet je steeds durven vernieuwen en investeren.
Naast de grote holle paaseieren experimenteren wij ook graag met gevulde paaseitjes. Deze vulling kan variëren van framboos tot cuberdon of aardbei met rabarber. We maken het verschil door de kwaliteit die wij aanbieden. In tegenstelling tot de supermarkten is alles bij ons vers. Wij gieten onze chocolade pas begin maart en blijven tot het einde produceren.”
“We staan gekend voor onze holle paaseieren die op een kunstige manier worden versierd“ - Stephan Dumon
Olivier Willems Chocolatier
Olivier Willems: “Wanneer wij onze paashazen creëren, kleuren we deze heel miniem in. Daarbij werken wij met een heel fijn chocoladelaagje zodat u de chocolade er nog door kan zien. Met de vormen en de kleuren van een paashaas kan je niet oneindig experimenteren. Een ei daarentegen kan er klassiek of modern uitzien. Wij produceren bijvoorbeeld grappige paaseieren met ogen op.
Voor de gevulde eitjes trekken wij de trends van onze pralines door en passen wij dezelfde smaken toe. Naast de eenvoudige praliné en vanille bieden wij ook eitjes met een toets van gember of chili. De gevulde eitjes en pralines zijn namelijk onze specialiteit.
We hebben ook kleine degustatiepralines die men in doosjes van 12, 24, 48 en 72 kan kopen. De dozen worden gepresenteerd in de toonbanken en de klant kan die dan aanvullen of aanpassen naar keuze.
Onze producten bevatten natuurlijke suikers. We spelen met het idee om binnenkort vegan chocolade aan te bieden omdat daar meer en meer vraag naar is. Dankzij ons open atelier wordt er een sterke nadruk gelegd op het ambachtelijke aspect en kan de klant ons productieproces mee volgen.”
“Dankzij ons open atelier kan de klant ons productieproces mee volgen“ - Olivier Willems
Goossens Chocolatier
Erik Goossens: “Wij zitten met een trouw cliënteel dat nogal klassiek is. Tijdens Pasen vallen de klassieke chocoladecreaties zoals de hazen en de eitjes altijd in de smaak. Ook qua vulling houden wij het bij de traditionele smaken zoals, praliné, koffie … Jaarlijks bieden wij onze basisproducten aan waar we dan nieuwe creaties aan toevoegen. Dit hangt meestal af van de ingeving van het moment. Daarnaast vernieuwen we telkens onze versiering en verpakking. We werken met zo min mogelijk kleuren om onze artisanale, huisgemaakte producten te onderscheiden van de industriële chocolade. Wij staan voornamelijk gekend voor onze gevulde paaseieren die men in een tiental verschillende formaten kan verkrijgen.
Hetgeen onze chocolade uniek maakt, zijn de persoonlijke creaties die vaak aan de stad Antwerpen gerelateerd zijn. Enkele voorbeelden zijn een diamantencollectie, een bolder van de haven, een Rubensspelletje, een tegel uit het Museum voor Schone Kunsten … Zo hebben wij ook Fabergé-eieren in chocolade overhandigd aan de Belgische delegatie in Rusland. Men kan het zo gek nog niet denken of wij maken het in chocolade. Pasen is nog altijd de grootste feestdag voor de chocolatier. Het verstoppen van paaseitjes is een traditie dat zeer sterk wordt onderhouden.”
“Hetgeen onze chocolade uniek maakt zijn de creaties die aan de stad Antwerpen gerelateerd zijn” - Erik Goossens
Met dank aan Belcolade, Callebaut, Goossens Chocolatier, Leman Cake Decorations, Olivier Willems Chocolatier en PUUR Chocolat