WenskaartenPremium

Exclusieve wenskaarten garanderen terugkerende klanten

Verdwijnende card shops spelen in uw voordeel

Wenskaarten Lannoo Graphics
Een kleurrijke kopstand trekt zeker de aandacht (Lannoo Graphics)

Anno 2024 worden wenskaarten nog steeds erg gewaardeerd. Ze geven op een persoonlijke manier uitdrukking aan emoties, van blijdschap tot verdriet, waar digitale alternatieven niet tegenop kunnen. De verzender wil een bijzondere boodschap delen en het esthetische aspect van het kaartje is de beslissende aankoopfactor. Exclusieve exemplaren trekken de aandacht. Daarbij versterkt een gevarieerd totaalaanbod de winkelervaring en zorgt het voor loyale, tevreden klanten. En wellicht nog belangrijker op lange termijn: het verhoogt de waardering voor uw winkel.

Stabiele verkoop na opmerkelijke coronajaren

Prima cijfers

Tijdens de coronaperiode vonden mensen nieuwe manieren om hun vriendschap en steun te betuigen. Een verrassende winnaar in deze onzekere tijden was de fysieke wenskaart. Om de populariteit te onderbouwen: één aanbieder spreekt over een stijging van 93% als we de cijfers van 2019 (het laatste jaar voor de pandemie) bijvoorbeeld naast die van 2023 leggen.

In 2023, het eerste volle jaar na de corona-uitbraak, is de verkoop opnieuw met ruim 10% gestegen. Een tweede speler geeft aan dat de verkoop het lopende jaar goed scoort; de pre-orders voor het eindejaar zijn prima. Ondertussen is de omzetontwikkeling over het algemeen eerder gestabiliseerd. Ook de kantoorvakhandel volgt deze evolutie nagenoeg.

wenskaarten comello
Een brede keuze zorgt ervoor dat klanten altijd de perfecte kaart kunnen vinden (Comello)

Uitdagingen

Andere merken zien dan weer dat de markttendens voor het moment eerder licht daalt, onder meer door het verdwijnen van verkooppunten in de gespecialiseerde vakhandel. De stijgende kosten van postzegels maken de verzending duurder. Consumenten worden steeds prijsbewuster en zoeken alternatieven om hun gevoelens en felicitaties over te brengen.

Ondanks dit alles blijven wenskaarten een geliefd gebaar voor speciale momenten. Anderzijds bokst de kantoorvakhandel ook op tegen de pure prijsbrekers en de toegenomen e-commerce. Winkeliers die echter hun wenskaartenafdeling goed aanpakken en strategisch uitbouwen, blijven het goed doen in deze categorie.

Blijvende trends

wenskaarten paperclip
Paperclip legt voor het eindejaar ook trendy accenten

Zeer persoonlijke attentie

Digitale boodschappen blijven slechts kortstondig in het geheugen hangen. Consumenten verkiezen dus vaak nog een echte wenskaart boven een digitale boodschap omdat tastbare kaarten persoonlijker en betekenisvoller zijn. De ontvanger vindt het leuk om een kaartje te krijgen, de verzender neemt graag tijd en moeite om het perfecte exemplaar uit te kiezen voor die ene speciale persoon.

Een fysieke kaart kan worden vastgenomen en neergezet en wordt zelfs jarenlang bewaard. Deze tastbaarheid en het zeer persoonlijke aspect maken wenskaarten onvervangbaar om oprechte gevoelens en wensen over te brengen.xxx

Exclusieve exemplaren

Tegenwoordig verkiezen consumenten exclusieve kaarten. Exemplaren met unieke ontwerpen maken een blijvende indruk en tonen de ontvanger hoe speciaal ze zijn. Of het nu gaat om een verjaardag, jubileum of een andere mijlpaal, met een bijzondere wenskaart drukt de verzender op een stijlvolle en memorabele manier zijn gevoelens uit.

Daar komen nog extra factoren bij die de boodschap kracht bijzetten: de kwaliteit van het papier (grammage, kleur, gerecycled, soort enveloppe, enz.) en de afwerkingsgraad (handgemaakt, met geluid, extra sierelementen, preeg (hoogteverschil in cover), foliedruk,...). Al deze details kunnen enkel op een fysieke manier worden overgebracht, niet digitaal.

Wenskaarten Enfant Terrible
Bijzondere ontwerpen zijn een toegevoegde waarde (Enfant Terrible)

Aandacht voor nieuwigheden

Uitgevers van kaarten stellen hun assortiment voortdurend in vraag en evolueren volgens de actuele trends. Of het nu gaat om lettertypes, kleurencodes en grafische stijlen. Kunstige tekeningen zijn tegenwoordig bijvoorbeeld populairder dan vloeiende, perfecte computersporen.

Productmanagers volgen de markt van nabij en vinden regelmatig nieuwe inspiratie. Ze zijn vertrouwd met moderne technologieën en innovaties. De commerciële teams staan dan weer in nauw contact met de winkeliers en gaan ook met die bevindingen aan de slag. Dit resulteert finaal in een breed scala aan productinnovaties voor de gewone, dagelijkse collecties.

Daarnaast vernieuwen merken regelmatig een groot deel van de seizoenscollecties. Dit zorgt ervoor dat elke handelaar steeds de nodige dynamiek in zijn aanbod kan brengen, wat uiteindelijk leidt tot een gestage omzetgroei.

Wenskaarten T-Traders
T-Traders heeft een attentie voor elke gelegenheid

Gevarieerd winkelaanbod

Uitgebreide keuze

Een goed, permanent aanbod speelt in op alle gelegenheden, vanaf de geboorte tot het levenseinde, inclusief uiteraard verjaardagen. Ongeveer 50% van een concept bestaat uit verjaardagen/felicitaties en de andere 50% wordt vervolgens ingevuld met specifieke thema’s zoals huwelijk/huwelijksverjaardag, geboorte, beterschap, succes/bedankt, nieuwe woning/baan, deelneming, liefde/vriendschap, geslaagd, enz,…

Een zeer uitgebreid en gebalanceerd aanbod is dan bijvoorbeeld een mix van enerzijds een wandcollectie (3m) en aanvullend hierop een gediversifieerd aanbod qua stijlgroepen/formaten/prijzen met wenskaartenconcepten of molenpresentaties.

De omvang van het assortiment wordt bepaald door de ruimte die de ondernemer hieraan wil spenderen en de strategie. Het gemiddeld aantal posities varieert van 48 tot 82. De leeftijd van het doelpubliek is een selectiecriterium; zo zijn grafische trends en felle kleuren populairder bij jongvolwassenen. Ook de locatie speelt een rol (stadsrand, toeristische zone, ziekenhuis- of schoolomgeving,…). De meer geavanceerde collecties worden bijvoorbeeld eerst in de grote steden gelanceerd.

Wenskaarten Editor
Grafische trends en felle kleuren zijn populair bij een jongvolwassen publiek (Editor)

Opteer voor iets bijzonders

Het is belangrijk om een gevarieerd aanbod te hebben, omdat dit tegemoetkomt aan de diverse behoeften en voorkeuren van klanten. Zij zoeken steeds vaker boodschappen voor unieke momenten, zoals hartverwarmende bedankjes en speciale gelegenheidskaarten. Zo zorgt u ervoor dat ze altijd de perfecte kaart vinden voor elke situatie.

Dit vergroot niet alleen de tevredenheid, maar stimuleert ook impulsaankopen, omdat mensen eerder geneigd zijn een kaart mee te nemen als ze een verrassend en divers aanbod zien. Je moet je bewust zijn van de kracht van de wenskaart die uw assortiment compleet maakt, naast de 'every day' kaart. Denk hierbij aan exclusieve kunstkaarten en onderscheidende reeksen. De geselecteerde collectie(s) moet(en) voldoen aan de stijl van de trouwe klantenkring, maar houd er ook rekening mee dat om het even wie op elk moment uw winkel kan binnenwandelen.

Wenskaarten Artige
Kunstzinnige designs blijven in trek (Artige)

Goed roterende eindejaarswensen

Het eindejaar is altijd een belangrijk seizoen, zowel voor de leveranciers die telkens nieuwe reeksen lanceren, als voor de retailers die voor dergelijke momenten rekenen op extra verkoop. Een goede eindejaarsaanbieding bestaat uit diverse displays met individuele kaarten in verschillende formaten, met de tekst 'Vrolijk Kerstfeest' en/of 'Gelukkig Nieuwjaar', of met ontwerpen die voor zich spreken, zonder tekst.

Daarnaast is er ook behoefte aan wenskaarten in (hang)doosjes, zowel budgetvriendelijke als meer luxueuze edities. Een collectie als die van UNICEF doet het traditioneel prima in deze periode. De eindejaarsfeesten blijven een familiegebeuren, dus het klassieke assortiment met de nodige winterse taferelen is het vaakst te zien in het winkelbeeld. Concepten met een iets meer trendy insteek verdienen echter ook de nodige ruimte.

Wenskaarten Hallmark
Hallmark is een vaste waarde in het segment

Met medewerking van Editor, Comello, Paperclip, Enfant Terrible, T-Traders, Artige, Lannoo Graphics, Carré Cards en Hallmark

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck30 augustus 2024

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
23 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine