"Winkelbeleving is cruciaal"
Tim De Backer, Paradisio Aalst: "Zelfs op vakantie loop ik vergelijkbare winkels binnen om ideeën op te doen"
Met niet minder dan vier vestigingen verspreid over heel Vlaanderen (in Hofstade/Aalst, Gent, Sint-Niklaas en Waregem), is familiebedrijf Paradisio gespecialiseerd in babyproducten, seizoensdecoratie, kantoor- en schoolbenodigdheden en gifts & gadgets. De zaakvoerders streven er dagelijks naar om trendy en duurzame must haves uit te zoeken en die aan de scherpste prijs aan te bieden. Gedreven door passie en knowhow, staan zij en hun om en bij de 70 medewerkers klaar met deskundig advies op maat van de individuele klant.
Hoe het begon ...
We ontmoeten Tim De Backer (44) in de vestiging in Hofstade/Aalst. Als jongste telg vervoegde hij in 2001 het familiebedrijf, waarbij Tim alle taken doorliep die bij het runnen van een moderne winkel komen kijken. Naast personeelszaken en boekhouding is hij ook verantwoordelijk voor het aanbod aan school- en kantoorbenodigdheden en gifts & gadgets.
Droomland
"Het was mijn vader die de winkelketen Droomland oprichtte”, begint Tim zijn verhaal. “Ik stam dan ook uit een echte ondernemersfamilie, want mijn grootvader, die uitgekeken was op zijn beroep als landbouwer, opende een kleine voedingswinkel in Liedekerke."
"Omdat ook zijn 13 kinderen in die zaak werkten, groeide die al snel uit tot een succesvolle supermarkt. Het harde werk wierp zijn vruchten af, aangezien de zaak ooit werd uitgeroepen tot 'meest winstgevende voedingswinkel van België’. De supermarkt van mijn grootvader werd later door Delhaize overgenomen."
Overname
Daarop ging een deel van de familie in de 'Doe-het-zelf'-sector werken, een ander deel begon een handel in dierenvoeding en de vader van Tim begon met vier broers een speelgoedwinkel in Liedekerke. Die barstte al gauw uit zijn voegen en dus verhuisde men naar een ruimer pand in Denderleeuw. De naam Droomland was een feit.
Het concept sloeg aan zodat er al gauw winkels bijkwamen. Het was Colruyt die halverwege de jaren ’90 de Droomlandketen wilde overnemen. En dat gebeurde ook.
Succesvolle webshop
Tim: "In 1997 openden familieleden de eerste Paradisio in Sint-Niklaas, 3 maanden later de vestiging in Hofstade/Aalst en vervolgens ook de winkels in Waregem en Gent. Ik weet niet of er nog voldoende markt is om extra winkels te openen, gezien de huidige ontwikkelingen in de online markt. Onze Paradisio-winkels liggen nu geografisch mooi verspreid in Vlaanderen."
"Ik vind dat we extra aandacht moeten besteden aan onze webshop, die genereert elk jaar toch meer en meer succes. Zeker ook om de concurrentie vanuit het buitenland, meer in het bijzonder vanuit Nederland, voor te blijven. De volgende stap zal zijn om de webshop meertalig te maken, want die is momenteel enkel Nederlandstalig."
Winkelbeleving primeert
De familieonderneming zweert bij winkelbeleving. Omdat men in een webshop slechts één welgekozen product bekijkt en de andere producten weinig of geen aandacht krijgen, staat dit in contrast met een fysiek winkelbezoek.
"Zo is er de aangename beleving, bijgestaan door een vriendelijk onthaal en vakkundige informatie”, weet onze gesprekspartner. “Door het assortiment te bekijken, krijgt de klant productideeën aangereikt waar hij oorspronkelijk niet aan dacht en die heel nuttig kunnen zijn om de initiële aankoop aan te vullen."
"Dit zou mogelijk zelfs een tweede verplaatsing naar de winkel kunnen voorkomen. Daarom is ons winkelaanbod ook zo ruim. We streven ernaar dat iedereen in Paradisio van A tot Z zijn of haar gading vindt."
Drie grote segmenten
Het productgamma van Paradisio is onderverdeeld in drie grote segmenten. De eerste is 'baby', met producten variërend van zwangerschapskleding tot fopspenen, melkflessen, buggy's, volledig ingerichte kinderkamers en kinderspeelgoed voor kinderen tot 5 jaar. "Vanzelfsprekend bieden wij ook geboortelijsten aan", verduidelijkt Tim. "Paradisio was trouwens pionier door als eerste in Vlaanderen deze dienstverlening online aan te bieden."
De tweede afdeling, 'seizoen', bestaat in de lente en zomer onder meer uit BBQ-toestellen, tuinmeubelen, zwembadjes, terwijl die in de herfst en winter in het teken van kerstdecoratie staat.
De derde pijler is 'kantoor' met alle mogelijke schoolbenodigdheden en gifts & gadgets.
"Het Paradisio-assortiment is zo uitgebreid om diversificatie mogelijk te maken”, stelt de zaakvoerder. “Mocht zich dat uitsluitend op het schoolgebeuren richten, zou de omzet in en rond de maand september interessant zijn, maar de andere maanden significant lager. Daarom volgen we de seizoenen met afwisselend het tuingamma en de kerstdecoratie. Op die manier zorgen we ervoor dat Paradisio steeds aantrekkelijk is."
Even had Paradisio een computerafdeling, maar wegens minder bijval werd die al gauw afgestoten. "We spelen kort op de bal, evalueren en trekken onze conclusies," zegt Tim. “Daarom ruilden we dat segment in voor de succesvolle gifts & gadgets. Omdat stilstaan achteruitgaan betekent, streven we ernaar om dat assortiment voortdurend proactief up-to-date te houden."
Verrassende twist
Tim: "De kantoor- en papierafdeling in België zit momenteel in een neerwaartse spiraal. In het onderwijs wordt minder geschreven omdat men er steeds vaker invulboeken gebruikt. Paradisio tracht die negatievere tendens het hoofd te bieden met producten met een verrassende twist, producten die anders zijn en die men in de reguliere handel niet kan vinden."
"Wij zijn op vakbeurzen en in het buitenland constant op zoek naar nieuwe, speciale items die in ons gamma passen. Zelfs op vakantie loop ik vergelijkbare detailhandels binnen om te kijken hoe men de zaken daar aanpakt en om ideeën op te doen."
"Het is een onophoudelijk proces om het assortiment up-to-date te houden en in te spelen op de nieuwste trends en rages. En dat voor heel het gamma; schriften, balpennen, rugzakken, drinkbussen, brooddozen, wenskaarten, ... ."
"Op vakbeurzen en in het buitenland zijn wij constant op zoek
naar nieuwe, speciale items die in ons gamma passen"
Terugkerende klanten
Naast het enorm uitgebreide productassortiment met een optimale prijs-kwaliteitverhouding, zijn de verschillende Paradisio-vestigingen ook geliefd bij de vele klanten dankzij de vriendelijkheid en bereidwilligheid van alle medewerkers.
"Dat is correct", beaamt Tim. "Onze winkelmedewerkers zijn altijd bereid om deskundig te informeren en te adviseren dankzij hun enorme productkennis. Bovendien situeren al onze winkels zich net buiten de stadscentra waardoor zij handig bereikbaar zijn. Met gratis parkeerruimte op de koop toe."
"Ik meen dat het geheim van ons succes schuilt in goed ondernemerschap, gezond boerenverstand en echt betrokken zijn bij de zaak. Dag in dag uit aanwezig zijn in de winkel en snel terugkoppelen van verkoop naar aankoop, zodat er geen storing zit op de communicatielijnen. Snel schakelen. Ook met onze leveranciers onderhouden we een goede langetermijnvisie en -relatie."
"Ik meen dat het geheim van ons succes schuilt
in goed ondernemerschap, gezond boerenverstand en
echt betrokken zijn bij de zaak"
Contactmomenten in het consumentenleven
"De kernactiviteit van Paradisio is 'baby'. Het nadeel daarvan is dat onze grootste klanten vaak mensen zijn die voor de eerste keer ouders worden, glimlacht Tim. Dit omdat de geboortelijst bij een tweede kind vaak slechts een fractie is van de eerste. Maar dat terugkerend fenomeen is voor ons ook weer een uitdaging."
"Dit betekent dat Paradisio continu aanwezig moet zijn in het hele marketinglandschap. Zoals zichtbaar zijn op de diverse sociale mediaplatformen, over een goed scorende webshop beschikken tot de uiteindelijke administratieve opvolging van geboortelijsten en dergelijke meer. Deze combinatie zorgt voor mond-tot-mondreclame en een aanvoer van nieuwe klanten."
"Onze gifts & gadgets-afdeling sluit perfect aan bij de jeugd die hun leefruimte wil opvrolijken en personaliseren. Dat is de leeftijdscategorie voordat het huisje/tuintje-verhaal begint. En wanneer het zover is, vinden ze vast wat ze zoeken in onze afdeling voor huisdecoratie. Zo biedt Paradisio verschillende contactmomenten in het leven van de consument. Vanaf de geboorte tot wanneer het kind veel later zelf ouder wordt. Zo is de cirkel helemaal rond."
Pluspunten
"De vier verschillende Paradisio-vestigingen liggen geografisch mooi verspreid in Vlaanderen. Alle producten in de diverse, heel uitgebreide afdelingen én op onze webshop hebben een zeer concurrentiële prijs/kwaliteitverhouding en één voor één beschikken al onze medewerkers over een enorm degelijke productkennis om zo elke individuele klant met kennis van zaken bij te staan", besluit Tim.
"Dat zijn de voordelen van een familiebedrijf dat heel kort op de bal speelt."
Paradisio Aalst
Adres:
Steenweg op Aalst 62, 9308 Hofstade
Tel. 1: +32 (0)53 76 81 81
Tel. 2: +32 (0)53 76 81 96 (geboortelijsten)
Openingsuren:
- Maandag t.e.m. zaterdag: 09.30 u. - 18.00 u.
- Zondag en feestdagen gesloten.
Contact:
E-mail
Website
Instagram
Facebook




