Nieuw record voor e-commerce

Belgen kopen voor meer dan 9 miljard euro online in 2016

Er werd nog nooit zo veel online gespendeerd als in 2016. Een stijging van 10 procent tegenover 2015, zorgt voor een buitengewoon resultaat van bijna 9,1 miljard euro online uitgaven. Dit houdt in dat er 8,4 miljoen Belgen een online aankoop hebben gedaan, wat resulteert in 85 miljoen online aankopen. Deze resultaten kunnen we afleiden uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline. Het belang van online winkelen neemt ook toe. In 2016 werd 16% van alle uitgaven online gespendeerd versus 14% in 2015. 8% van alle uitgaven aan producten en maar liefst 63% van de bestedingen aan de diensten gebeurt online. 55% van de online uitgaven gebeuren op een laptop, 30% op een desktop , 9% op een tablet en 4% via de smartphone. Online uitgaven via een mobiel apparaat zijn nog steeds aan een opmars bezig ten koste van voornamelijk de desktop. In Vlaanderen neemt de populariteit van online winkelen steeds toe. Er werd bijna 5,5 miljard euro online gespendeerd in 2016, een stijging van 12%. In Wallonië werd er 3,6 miljard uitgegeven aan online aankopen, een toename van 7%. De gemiddelde online koper geeft €335 uit. Per online aankoop werd er in het vierde kwartaal van 2016 €105 gespendeerd.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
23 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine