Winkelier aan het woordPremium

FOCUS OP BELEVING OM KLANTEN NAAR UW RESTAURANT TE LOKKEN

Negen belangrijke trends voor de wereld van eten en drinken 2.0

Joachim Stranger

Joachim Stranger: “Kwaliteit op het bord is intussen een basisvereiste. Waarmee je het verschil kan maken, is beleving“

Beleving, beleving en nog eens beleving! Dat is waar we volgens Joachim Stranger van Foodservice Alliance collectief op moeten inzetten. Toch alleszins als we het willen halen van de gemakkelijke aan huis geleverde maaltijden die maar één klik van de consument verwijderd zijn. Joachim onderscheidt negen trends waarmee restaurants nu en in de toekomst die onmisbare beleving kunnen implementeren in hun etablissement.

10% FOODSERVICE TOONT GROEI

“De wereld van foodservice is in verandering", vertelt Joachim Stranger van Foodservice Alliance op de lezing rond 'Innovatie in bedrijfscatering' op Horeca Expo. 65 procent van de bedrijven die actief zijn in foodservice, blijft sterk achter en eigenlijk slechts tien procent van de zaken laat een echte groei zien. Dat blijkt uit onderzoek van Foodservice Alliance bij 12.000 Belgische consumenten.

“Die tien procent heeft iets gemeenschappelijk", verklaart Joachim. “Zij blijven innoveren en durven te veranderen. Ze hebben over het algemeen een veel beter doordacht businessmodel. Deze restaurants hebben iets unieks: geen stoofvlees meer zonder er een moderne twist aan te geven. Daarnaast hebben ze vaak ketenambitie en, heel belangrijk, ze focussen op productbeleving. Zij die blijven vasthouden aan oude tradities, zullen op termijn plaats moeten maken voor nieuwe ondernemers."

FOCUS OP KWALITEIT ÉN PRIJS

Joachim: “Wanneer mensen minder te besteden hebben, verwachten we dat zij die focussen op de prijs, er als grote winnaar uitkomen en zij die focussen op kwaliteit, als verliezer. Maar er komt net een grote druk op het midden. Zowel de prijsfocus als de kwaliteitsfocus stijgt. De grootste winnaars zijn eigenlijk diegenen die aan de beide kanten van het verhaal zitten, want kwaliteitsfocus betekent natuurlijk niet dat je niet ook op de prijs kan focussen. Het zijn dan ook de fastcasualconcepten die de grootste groei vertonen." Het zijn restaurants zoals Frites Atelier van Sergio Herman en Würst van Jeroen Meus die goedkope producten omtoveren tot een premiumbelevingsconcept.

BELEVING IS CRUCIAAL

“Beleving wordt steeds belangrijker", benadrukt Joachim. “Kwaliteit op het bord is intussen een basisvereiste. Waarmee je het verschil kan maken, is die beleving, dat is waar het echt om draait!"

Joachim Stranger: “Zij die blijven vasthouden aan oude tradities, zullen op termijn plaats moeten maken voor nieuwe ondernemers"

ALGEMENE VOEDINGSTRENDS

Couch consumers

Joachim: “Consumenten hoeven vandaag de zetel niet meer uit om iets te bestellen. Ze kunnen het allemaal gewoon vanop hun smartphone bestellen. Het is dus van essentieel belang om de consument zo goed mogelijk in zijn zetel te bedienen, oftewel zoveel beleving te creëren dat de consument uit zijn zetel komt. Hoe makkelijker het wordt om te consumeren, hoe meer nood er is aan beleving.

Bijvoorbeeld de Tram Experience in Brussel. Daar serveren ze eigenlijk een diner op een rijdende tram die 's avonds door Brussel gaat, gewoon om er beleving rond te creëren. Dat is al een voorbeeld waarbij de beleving eigenlijk belangrijker is dan wat er op het bord ligt. Dit geldt trouwens ook voor wanneer je iemand van achter zijn bureau vandaan wil krijgen, dat is hetzelfde verhaal, natuurlijk."

Zingeving

Joachim: “Dat gaat eigenlijk nog een stap verder. In Amerika schreeuwen ze het al overal, zingeving of meaningfulness. Door iets te consumeren, moet de wereld eigenlijk een betere plaats worden: daar komt het op neer. Seppe Nobels speelt hierop in met Graanmarkt 13 in Antwerpen. Zijn missie is om met zijn restaurant voedselverspilling volledig tegen te gaan. Daarnaast wil hij volledig zelfonderhoudend zijn met zijn eigen veld, net buiten Antwerpen, waar al zijn groenten vandaan komen."

Way of life

Fastcasualconcepten zoals de haute dogs van Jeroen Meus hebben opvallend veel groeipotentieel. Neem een goedkoop basisproduct, creëer er beleving rond en klanten zullen bereid zijn om meer te betalen voor dit opgewaardeerde product
Fastcasualconcepten zoals de haute dogs van Jeroen Meus hebben opvallend veel groeipotentieel. Neem een goedkoop basisproduct, creëer er beleving rond en klanten zullen bereid zijn om meer te betalen voor dit opgewaardeerde product
 

Joachim: “Deze trend gaat om alles wat te maken heeft met deze drie pijlers: beter voor uw gezondheid, het milieu en dierenwelzijn. Vegetarisch, veganistisch, gezond eten, dat valt allemaal onder deze categorie. Dat gezondheid belangrijk wordt, hoef ik waarschijnlijk niet meer te vertellen. Het voorbeeld van een bedrijf dat op deze trend anticipeert, is Jus Jus. Een sappenkuur aan huis geleverd, want koudgeperste sappen zouden heel goed voor je zijn."

CONCEPTTRENDS

Fast casual

Joachim: “Fast casual is het concept waar het grootste groeipotentieel in zit voor restaurants en catering. Fastcasualconcepten zitten eigenlijk tussen fastfood- en foodservicerestaurants. Er wordt gewerkt met simpele, goedkope basisproducten met een grote focus op beleving. Dat is heel slim gezien, want die beleving zorgt ervoor dat mensen meer gaan besteden. Het basisprincipe is eigenlijk upselling van eenvoudige producten, zoals de haute dogs van Jeroen Meus in zijn fastcasualrestaurant Würst."

Fastcasualconcepten zoals de haute dogs van Jeroen Meus hebben opvallend veel groeipotentieel. Neem een goedkoop basisproduct, creëer er beleving rond en klanten zullen bereid zijn om meer te betalen voor dit opgewaardeerde product
Comfortfood, zoals de pistolets van het Brusselse Pistolet Original, lokt gegarandeerd klanten vanwege het nostalgische karakter

Comfortfood

Joachim: “Comfortfood is voeding met een nostalgisch karakter, voeding waar je blij van wordt. Pistolet Original in Brussel doet dat met een poepsimpel product: de Belgische pistolet. Creëer beleving rond een product dat iedereen kent en waar iedereen mee opgegroeid is, en je zal sowieso klanten lokken."

Authentic food

Joachim: “We zien veel kleine restaurants met een compacte kaart vol authentieke gerechten die met lokale producten gemaakt zijn. Daarmee komen er ook veel eerlijke concepten bij, vaak Aziatisch geïnspireerd, maar ook Zuid- of Centraal-Amerikaans. Een voorbeeld hiervan is Bún in Antwerpen. Bún heeft een kleine kaart met Vietnamese streetfood op basis van lokale producten."

Sharing

Joachim: “Deze trend is begonnen met tapas, die hebben het gastronomische landschap geïnspireerd. Dit gaat wederom om die beleving: het eten in het midden van de tafel, delen is gezellig, het eten wordt gelijk het gespreksonderwerp ..."

Unique settings

Fastcasualconcepten zoals de haute dogs van Jeroen Meus hebben opvallend veel groeipotentieel. Neem een goedkoop basisproduct, creëer er beleving rond en klanten zullen bereid zijn om meer te betalen voor dit opgewaardeerde product
Volta's Summer Pop-Corn Camp is een perfect voorbeeld van een unieke setting: gezellig tafelen in het midden van een maisveld

Joachim: “Een unieke locatie, dat is beleving, maar dan nog een grote stap verder. Denk bijvoorbeeld aan Volta's Summer Pop-Corn Camp. De zaakvoerder van Volta in Gent zag dat zijn zaak in de zomer in het centrum van Gent niet zoveel kon doen omdat hij geen groot terras had. Hij ging naar een bevriende boer om te vragen of hij zijn restaurant in de zomer niet mocht verhuizen naar het maisveld van de boer. Hij kocht een safaritent en maakte een labyrint naar zijn restaurant toe, en dat zat elke dag vol. Zo zijn er tal van concepten aan het bijkomen: dinner on a lake, dinner in the sky, noem maar op, allemaal unieke locaties om die beleving te maximaliseren."

Foodmarkets en trends

Joachim: “Uit ons onderzoek is gebleken dat foodfestivals grote concurrenten vormen van bestaande horecazaken. Ze zijn laagdrempelig en er is keuze in overvloed. Daarnaast wordt ook steeds meer de focus gelegd op kwaliteit voor een lage prijs. Het zijn niet meer de hotdogs en hamburgers van op de markt van vroeger, maar speciale premiumproducten die ook onder de categorie fastcasualproducten zouden kunnen vallen."

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
23 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine