Veiligheid eerst bij nieuwe, zware SUV's op de markt
Euro NCAP test 11 nieuwe wagens
Euro NCAP testte onlangs haar laatste lading wagens voor 2023. Het gaat voornamelijk om zware SUV's, waaronder heel wat EV's. De selectie bevat tevens een aantal Chinese modellen. Acht op de elf geteste wagens krijgen de maximumscore.

Algemene tendenzen
Onlangs werden de resultaten van de nieuwste testen van Euro NCAP gepubliceerd. In totaal werden elf wagens aan de nieuwe normen van eerder dit jaar onderworpen. Het gaat om de Volkswagen ID.7, BMW 5 Series, Mercedes-EQ EQE SUV, BYD TANG, Kia EV9, XPENG G9, VinFast VF8, smart #3, BYD SEAL-U, Honda ZR-V en Hyundai KONA.
Hoewel er heel wat EV's in de selectie zitten, zijn er ook redenen om ons zorgen te maken. Het gaat immers hoofdzakelijk om zwaardere en krachtigere wagens; een duidelijke illustratie van de heersende trend bij consumenten. Slechts drie van de elf modellen wegen minder dan 3 ton en slechts één auto - de smart #3 - staat gecatalogeerd als een kleine gezinswagen.
De groeiende vraag naar elektrische voertuigen betekent meteen ook mogelijkheden voor nieuwkomers op de Europese markt. Een aantal geselecteerde wagens doorheen 2023 zijn dan ook van Chinese makelij. Voor het eerst werd er nu een Vietnamese wagen getest.
In het algemeen kan er gesteld worden dat fabrikanten zich goed hebben aangepast aan de nieuwe Euro NCAP-vereisten die begin dit jaar in voege traden. Maar liefst acht op de elf geteste wagens krijgen de maximumscore.
De geteste voertuigen
De Volkswagen ID.7 is een elektrische gezinswagen met vier deuren, gelijkaardig qua grootte aan de afgevoerde Passat. De wagen scoort erg goed, met een score van 95% op het vlak van bescherming van volwassenen. In het algemeen haalt de ID.7 een van de beste scores van het jaar. De Volkswagen blijkt bovenal betrouwbaar en veilig, zowel voor de inzittenden als anderen op de weg.
De BMW 5 Series is iets kleiner dan zijn voorganger en krijgt stevige concurrentie van de Audi A6, Genesis G80, Jaguar XF, Lexus GS en Volvo S90. Deze grote gezinswagen volgt de ID.7 op de voet op het vlak van veiligheid, hoewel de Beierse auto minder goed scoort op het vlak van het beschermen van bekken en dijbenen bij frontale crashtests. Ook hier wordt makkelijk een score van vijf sterren gehaald.
De Mercedes EQ EQE is een stevige elektrische SUV met een bijpassend prijskaartje, maar ook met een erg mooie score. Dit geldt vooral voor de assisterende veiligheidstechnologie aan boord. Minder goed zijn dan weer de centrale airbags, die minder robuust bleken dan gewenst. Hierdoor is hoofdtrauma bij de voorste inzittenden mogelijk. Het eindresultaat is desalniettemin een score van vijf sterren.
De eerste Chinese wagen in deze selectie is de BYD TANG, die net als drie eerdere modellen van BYD een maximumscore krijgt. BYD is al jarenlang een van 's werelds grootste producenten van batterijen en daarnaast een fabrikant van EV's in China voor bijna een decennium. Hoewel het bedrijf vrij nieuw is op de Europese markt, kan het dus toch de nodige adelbrieven voorleggen. BYD toont dat het veilige auto's kan maken, met een goede algemene score voor de TANG. De kleinere BYD SEAL-U werd eveneens getest en goed bevonden. Ondanks een massa van meer dan 2 ton, is dit een van de kleinere SUV's die werden getest deze maand.
Samen met de BYD SEAL is de Zuid-Koreaanse Kia EV9 een kandidaat voor Car of the Year 2024 en meteen ook Kia's eerste EV met drie zetelrijen. Hierdoor is de wagen erg groot. De Kia komt met heel wat veiligheidsopties gericht op kinderen en haalt makkelijk een score van vijf sterren.
De XPENG G9 is het tweede model van deze Chinese fabrikant dat getest werd door Euro NCAP. De wagen kreeg een dubbele vijfsterrenscore, aangezien ze gelijktijdig werd getest op het vlak van veiligheid en milieuvriendelijkheid. Op het vlak van veiligheid deed de G9 het goed, behalve wat betreft de kleinere vrouwelijke testdummy's bij bepaalde tests. Bescherming van de hoofden van voetgangers was eveneens een heikel punt in vergelijking met de andere wagens in deze selectie. Toch haalde de G9 de maximumscore.
De smart #3 wordt eveneens gemaakt in China - door Geely - en is de tweede elektrische SUV van deze fabrikant. Dit model is groter dan voorgaande wagens van Smart, maar toch zijn er enkele veiligheidsproblemen. Zo laat de bescherming aan de verre kant te wensen over en is er contact tussen de twee voorste dummy's bij verschillende tests. Deze wagen heeft bovendien geen technologie die de aanwezigheid van kinderen detecteert. Toch slaagt de Smart erin een score van vijf sterren te realiseren.
VinFast is een Vietnamese startup die zich richt op EV's en die recent haar eerste model heeft gelanceerd op de Europese markt: de VF8 SUV. Dit is meteen ook de eerste wagen van VinFast die Euro NCAP ooit heeft getest. Het resultaat is een score van vier sterren. Het verlies van een ster is vooral te wijten aan het gebrekkige gordelsysteem. Overigens bleek de bescherming van kinderen en kwetsbare weggebruikers wel goed te zijn.
De ZR-V is een kleine SUV van Honda en de enige wagen in deze selectie met een hybride aandrijving. Met een massa van 1,6 ton is het meteen ook het lichtste voertuig hier. De prestaties in crashtests en actieve veiligheidstests lagen net onder de drempel van de maximumscore, wat resulteerde in vier sterren.
Op de laatste plaats staat de Hyundai KONA. Dit is meteen ook de enige echte ontgoocheling in de selectie, met een eindscore van net vier sterren. Dit is te wijten aan de ondermaatse prestaties tijdens verschillende tests, vooral op het vlak van bestuurdersassistentie en het vermijden van crashes, waardoor er nipt beter dan drie sterren wordt gescoord. Hyundai heeft dit model groter gemaakt om de concurrentie beter aan te gaan, maar hierbij lijkt men de veiligheid uit het oog verloren te hebben.
