Papier.be strijdt tegen greenwashing
Papierindustrie is een belangrijke speler in circulaire economie

Ondanks merkbare verbeteringen in het beeld dat consumenten hebben van de milieu-impact van papier, toont recent onderzoek aan dat er dringend meer inspanningen nodig zijn om consumenten correct te informeren over de duurzaamheid van papierproducten.
Het onderzoek werd uitgevoerd door de Belgische organisatie Papier.be, in samenwerking met haar internationaal actieve evenknie Two Sides.
Misleidende informatie
De papierindustrie is vaak het slachtoffer van misleidende en soms valse informatie over de duurzaamheid van papier ten opzichte van digitaal. Papier.be, de vereniging van de papierketen in ons land, waarschuwt voor dergelijke praktijken die een voedingsbodem zijn voor greenwashing (zie video). De organisatie neemt ook stappen tegen verschillende bedrijven en organisaties die misleidende en ongefundeerde milieuargumenten tegen papier blijven gebruiken in hun communicatie.
Alhoewel het onderzoek wijst op een lichte verbetering van het milieu-imago van papier tegenover twee jaar geleden, blijft de industrie kampen met vooroordelen die gevoed worden door misleidende informatie. Ongefundeerde marketingclaims zoals 'print mij niet, spaar een boom' worden immers nog steeds regelmatig gebruikt om consumenten te overtuigen om voor een digitaal alternatief te kiezen.
Maar net zoals papier heeft digitale communicatie ook een impact op het milieu. De digitale industrie alleen al is verantwoordelijk voor 5 tot 9% van het wereldwijde elektriciteitsverbruik, wat overeenstemt met meer dan 2% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Als hier niets aan gedaan wordt, kan dit cijfer tegen 2040 stijgen tot 14% van de broeikasgassen. Omgekeerd stoot de print- en papiersector in Europa slechts 0,8% van de industriële broeikasgassen uit, waarmee het een van de laagste uitstoters in het industriële landschap is.
Meer dan de helft van de consumenten (63%) doorprikt dan ook de milieuclaims waarbij papier de kop van jut is en vindt ze misleidend en vooral gedreven door kostenbesparing. Bovendien geven ruim 2 op 3 consumenten (79%) aan dat ze liever het recht hebben om zelf te kiezen hoe ze hun bepaalde documenten ontvangen, dan dat ze gedwongen worden om digitale opties te kiezen.
Meer bos in Europa
Het meest voorkomende argument tegen papier is het verdwijnen van bossen door het gebruik van hout als grondstof voor de papierproductie. Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de bevraagden gelooft dat de Europese bossen krimpen.
In werkelijkheid groeiden de Europese bossen tussen 2005 en 2020 met 58.390 km². Dat is een oppervlakte groter dan Zwitserland. Dit is te danken aan bebossing door het planten van bomen op land dat voorheen niet bebost was en de natuurlijke uitbreiding van bossen in onbewoonde gebieden.
De enquête toont enige vooruitgang in de positieve perceptie van papier. Maar ze benadrukt vooral het belang van investeringen in het informeren van consumenten over het duurzame karakter van de papierproducten. De papierketen ondersteunt immers de groei van duurzaam beheerde Europese bossen en het verantwoord gebruik van resthout uit bossen en zagerijen. Bovendien bedraagt het Europese recyclingpercentage 71,4%, waardoor de papierindustrie een belangrijke speler en pionier is in de circulaire economie.
Het grootschalig, tweejaarlijks consumentenonderzoek werd uitgevoerd in 2023 bij een representatieve steekproef van 10.250 consumenten, door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie Two Sides, waaraan Papier.be deelnam. De bevraging onderzocht de veranderende voorkeuren, percepties en houdingen van consumenten ten opzichte van drukwerk, papier en papieren verpakkingen.