Whiteboards post covid-19: op afstand brainstormen

Whiteboards bieden de mogelijkheid om in team te overleggen, te presenteren en te brainstormen. Een nieuwe organisatie van de werkvloer doet de vraag naar multifunctionele presentatiemiddelen toenemen. Overleggen gebeurt ook - nu met meer telewerk dan ooit - wanneer men fysiek niet op dezelfde locatie zit, en daarvoor bedenken fabrikanten een resem aan oplossingen. Interactief of analoog, beiden vullen elkaar aan op de werkvloer.
Huidige markt
Covid-19 heeft de verkoop van whiteboards flink beïnvloed in 2020. De nood aan nieuwe officeproducten lag met verplicht thuiswerk nu eenmaal een pak lager. Voor de thuiswerkvloer zijn whiteboards nu niet bepaald de meest evidente keuze, maar dat neemt niet weg dat fabrikanten zoeken naar manieren om de whiteboard ook daar te introduceren. Die zoektocht lijkt nu zijn vruchten af te werpen en whiteboards doen het terug erg goed. Hybride werken is nu aan de orde en daarom zijn meer flexibele oplossingen nodig.
Ook op de thuiswerkvloer van pas
Covid-19 verplichtte werknemers van thuis uit te laten werken en dat bracht fabrikanten aan het denken over nieuwe producten die ook daar ingezet kunnen worden. Cruciaal is dat het product naar een kleiner, praktischer en meer flexibel alternatief wordt vertaald dat in huis niet al te veel plaats inneemt. Daarnaast mag het product met een extra stijlvol design worden afgewerkt, dat maakt het bovenop alles ook een eyecatcher in huis.
Door het hybride werken staat de werknemer centraler dan ooit en kan hij of zij zelf de werkplek (thuis of op kantoor) kiezen in functie van de takenlijst. Het kantoor krijgt een nieuwe rol die vooral zal inzetten op concrete samenwerkingsdoelstellingen, en die moeten veilig kunnen doorgaan. Schrijf- en werkoppervlakken die het mogelijk maken om van op een veilige afstand samen te werken, doen zo voor het eerst hun intrede in de markt.
Het kantoor wordt meer dan ooit een ontmoetingsplaats en dus zijn visuele communicatiemiddelen noodzakelijker dan ooit. Whiteboards en dergelijke zitten dan ook in de lift. Ook signaalproducten voor de werkplek, zoals clicklijsten en vitrines, en notitie- en planborden voor de persoonlijke werkplek doen het nu erg goed. Een mooie kans voor winkeliers om op in te spelen!
Veel bedrijven die whiteboards verkopen, zetten vooral in op de zakelijke markt. Vergeet echter niet dat whiteboards en dergelijke in veel sectoren inzetbaar zijn, waaronder de zorg, onderwijs, productiefaciliteiten en hotels. Zeker de meer flexibele oplossingen liggen bijzonder goed in de markt.
Analoge systemen enerzijds
Verschillende modellen
Whiteboards bestaan in verschillende uitvoeringen en uiteenlopende formaten: van klein en compact (300x400) tot XL (1.550x3.000).
- Mobiele exemplaren komen op wieltjes, al dan niet voorzien van een rem. Deze kunnen makkelijk verplaatst worden van de ene ruimte of vergaderzaal naar de andere, maar zijn in oppervlakte vaak beperkt. Kantelbare borden kunnen langs twee kanten beschreven worden.
- Wandmodellen hangen vast aan de muur en bieden een groter werkoppervlak. Veel modellen worden voorzien van uitklapbare vleugels en een railsysteem voor leggers, boekenrekken of presentatieproducten zoals een monitor.
- On-the-roadpresentatiesystemen zijn herbruikbare mobiele werkoppervlakken, whiteboards en clearboards die ook buiten de kantoorruimte gebruikt kunnen worden. De folie blijft plakken op praktisch elk glad oppervlak (hout,beton, glas, behang). Deze systemen worden makkelijk vervoerd in een draagkoker.
- Space-up is een concept van Legamaster dat voldoet aan de stijgende vraag naar ‘limitless writing’. Daarmee kan men een onbeperkte ruimte in de hoogt én in de breedte naar wens blijven uitbreiden. De panelen van Space-Up zijn volledig modulair en komen in meerdere uitvoeringen.
- Elements is nog zo'n innovatie van Legamaster. Dit is een bureauscherm dat tevens dienstdoet als whiteboard. Het laat dus niet alleen toe om bureauruimte op te delen, maar ook om te communiceren en te plannen. Bovendien is het een flexibele manier om je werkruimte te personaliseren. Kies uit een transparante, whiteboard of akoestische prikbord variant.
Bedrukt naar wens
Ook beschikbaar zijn whiteboards bedrukt met bijvoorbeeld een eigen logo of een gekleurde print. Hierbij kan men de keuze maken tussen het bedrukken van enkel de randen of het volledige oppervlak. Daarnaast worden whiteboards bedrukt met templates of schema’s van innovatieve werkmethodes die bedrijven en organisaties wereldwijd gebruiken voor het creëren van snelheid, flexibiliteit en efficiëntie zoals planners, scrup, kanban, verbeterbord, visgraatdiagram of canvas.
Digitale en analoge systemen vullen elkaar perfect aan op de werkvloer
Ecologisch
Ecologisch produceren is steeds belangrijker, ook wanneer het op whiteboards aankomt. Daarom pakken sommige merken uit met het EU Ecolabel, wat garandeert dat het product tijdens de volledige levenscyclus - van de winning van grondstoffen tot de productie, distributie en recycling - aan hoge milieunormen voldoen. De criteria voor whiteboards zijn recent door de Europese Commissie aangescherpt, dus het is zaak om goed te letten op de producten die hier reeds aan voldoen.
Digitale systemen anderzijds
De behoefte om met de hand te schrijven en te brainstormen blijft groot. Toch zien we nieuwe systemen hun intrede doen in de markt waarbij zowel beeld, geluid, beweging als tekst worden geïntegreerd.
E-Screens
Een e-Screen is een dynamisch presentatiemiddel, whiteboard én statisch scherm ineen en is zowel geschikt voor presentaties, films als afbeeldingen. Het meest complete product biedt een all-in-one aanbod, voorzien van alle opties voor videoconferenties: met geïntegreerde camera, luidsprekers en micro’s. Verschillende mensen kunnen tegelijk het scherm bedienen dankzij een nauwkeurige multi-touchsensortechnologie. Een PowerPoint kan bijvoorbeeld door iedereen afzonderlijk worden bewerkt, bewaard en doorgestuurd via internet en mail. Naast de geïntegreerde opties heeft het scherm allerlei slimme functies.
Interactieve whiteboards
De klassieke producten krijgen vandaag een extra dimensie. Denk aan interactieve whiteboards voorzien van eenvoudig te bedienen touchtechnologie die bediend wordt met een stylus of simpelweg de vingers of handpalm. Het scherm wordt mobiel of aan de wand gemonteerd door middel van kolommen. Het gaat om een vaste montage of één die in de hoogte verstelbaar is. Nieuwe apps laten toe de inhoud van het mobiele apparaat eenvoudig, snel en in hoge resolutie te delen op het scherm.
Voor wie?
Interactieve systemen zijn interessant in het onderwijs, voor bedrijven bij dagelijkse bijeenkomsten of bij allerhande workshops en productpresentaties. Ook in de zorgsector komen ze van pas bij patiënten-, artsen- en teamoverleg of bijscholing. Zelfs overheidsdiensten maken er gebruik van, want bij besturing en besluitvorming spelen overleg en brainstorming een grote rol.
Hoe krijgt u ze verkocht?
Consumenten durven zich te laten afschrikken door de complexiteit van digitale oplossingen. Maak in uw verkooppraatje de producten voldoende toegankelijk. Om de consument naar het juiste interactieve product te leiden, benadrukt u dat er niet zoveel technische kennis vereist is. Hoe gebruiksvriendelijker een oplossing wordt voorgesteld, hoe meer de klant geneigd is om ze aan te kopen. Ken het systeem en test alles zelf op voorhand uit. Dat laat u toe te demonstreren hoe simpel het systeem in elkaar zit. Laat geïnteresseerden ook zelf aan de slag gaan en geef al doende uitleg. Leveranciers helpen u hier trouwens bij, zij organiseren regelmatig evenementen en seminaries onder leiding van experten.
Cross-sellingopportuniteiten
Analoge en digitale visualisatiesystemen bieden op hun beurt heel wat extra terugkerende verkoopmogelijkheden met zich mee. Denk aan stiften, accessoires, bordenwissers, magneten, reinigingssprays, laserpointers, magnetische emoticons, software … Veel van die producten moeten ook na verloop van tijd opnieuw bijgekocht worden, wat terugkerende klanten garandeert.
Met medewerking van Acco Brands, Jalema, Legamaster
