naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - BASTIAAN NORE

ONPERSOONLIJK KARAKTER E-COMMERCE ZAL OP TERMIJN HOPELIJK VERVELEN

Jan Ryckewaert ziet persoonlijk contact als sterke troef tegen pure players

Net buiten het centrum van Diksmuide, op een invalsweg die de stad met Ieper verbindt, treft men Carp-Office aan. De zaak is er gevestigd sinds 2011, al bestaat ze ondertussen bijna dertig jaar. Door de jaren heen veranderde de winkel van Jan en Carmen Ryckewaert enkele malen van grootte en dus ook van locatie, maar bleef hij een vaste waarde in de regio. Zowel voor school- en kantoormateriaal als voor print- en drukwerk komen klanten uit de Westhoek naar de zaak.

CARP-OFFICE

Ontstaan: 1989
Adres: Woumenweg 46, 8600 Diksmuide
Tel.: 051/50.48.48
Fax: 051/50.35.82
www.carp-office.be
info@carp-office.be
www.carpos.eu (kopie- en printcenter)
Personeel: twee fulltime medewerkers
Winkeloppervlakte: 250 m²
Openingsuren:
maandag: 13.30-18.00 uur
dinsdag-vrijdag:10.00-12.00 & 13.30-18.00 uur
zaterdag: 10.00-12.00 & 13.30-16.30 uur
Zaakvoerder: Jan Ryckewaert

HISTORIEK

Carp-Office zag het levenslicht in 1989. Aanvankelijk was het Carmen die, na haar studies in Gent, een winkel wilde beginnen in school- en kantoormateriaal, en dat gekoppeld aan een kopie- en printservice. Om dat plan te realiseren, kochten Jan en Carmen een oud café met feestzaal aan het station van Diksmuide. “We hadden eigenlijk nog zo goed als geen spaargeld," vertelt Jan Ryckewaert, “maar in die tijd kon je nog eenvoudig een lening krijgen bij de bank, gewaarborgd door het vertrouwen van de bankdirecteur." De eerste stap in een voor hen onbekende wereld was gezet.

Oprichting drukkerij

Door het aanbod van printdiensten in de winkel kwam al snel de vraag naar mogelijkheden voor offsetdrukwerk. Om ook aan die vraag naar drukwerk te voldoen, richtte Jan samen met zijn schoonbroer in 1990 de drukkerij Carpos Druk & Zeefdruk op.

VLIEGENDE START

Terwijl Carmen steeds het gezicht van de zaak was, werkte Jan aanvankelijk parttime achter de schermen. Zijn hoofdberoep lag namelijk in de luchtvaartsector, waar hij na zijn studies boekhouden, organisatie en fiscaliteit in terechtkwam. Op zijn dertigste werd hij beroepspiloot en fungeerde hij als interim-piloot bij Europese vluchten. “Later schakelde ik over van vliegtuig naar helikopter en richtte ik mijn eigen helikopterbedrijf op, Helistar", vertelt Jan. “Enkele jaren terug verzorgden we nog luchtdopen voor de klanten van Spicers in Deinze (nu Adveo, nvdr)." Carp-Office nam echter een vliegende start en na verloop van tijd begon de zaak uit zijn voegen te barsten. Dit zorgde ervoor dat Jan voor een keuze kwam te staan. “Na 3.000 vlieguren moest ik kiezen tussen Carp-Office of beter gezegd mijn vrouw en mijn helikopters. Het lijkt me duidelijk wat de uitkomst was", lacht Jan.

VERHUIZING EN UITBREIDING

Na een tiental jaar werd het pand aan het station te klein en weken Jan en Carmen, in 1999, uit naar een groter pand. Door de verdere groei van de zaak drong zich in 2006 opnieuw een nieuwe uitbreiding op. Er werd geopteerd voor de bouw van een nieuw pand van 1.500 m², inclusief ruimte voor de drukkerij. Lang werd er echter niet van het pand gebruikgemaakt. “Ons leven kende een plotse wending, toen in 2008 een investeerder interesse had om ons nieuwe pand te kopen", vertelt Jan. “De verleiding was groot en we besloten om het pand te verkopen. Vandaag is er een filiaal van Gamma in het gebouw gevestigd."

Te weinig actie

Vervolgens kochten Jan en Carmen een pand in Zevekote om de drukkerij en het magazijn in onder te brengen. Ze waren namelijk eerst van plan om verder te gaan zonder fysieke winkel. “Dat plan liep echter spaak door het temperament van mijn vrouw", lacht Jan. “Voor haar was er namelijk te weinig actie zonder de winkel." Daarom startten ze in 2011 met een nieuwe winkel, inclusief kopie- en printcenter, op de huidige locatie langs de Woumenweg in Diksmuide. De drukkerij is nog steeds in Zevekote gevestigd.

KOPIE - PRINT - DRUK

De slagzin die bij Carp-Office steeds naar voren komt, is 'Kopie -Print - Druk'. Deze diensten vormen dan ook de corebusiness van het bedrijf. Vandaag zijn twee werknemers fulltime bezig met de productie (prepress, kopie, print, druk, afwerking etc.). “Ongeveer 60 à 70% van onze tijd kruipt in de productie van het print- en drukwerk", verduidelijkt Jan nog.

Digitaal drukwerk

Door de concurrentie van de grote onlinespelers die drukwerk aanbieden, koos Jan voor de overstap naar digitaal drukwerk. “Als alternatief voor zeefdruk werd een Anapurna UV-flatbed printer aangekocht", vertelt hij. “We verwerken nogal wat publiciteitsborden en die printer is daar heel goed voor geschikt."

Flexibiliteit als grote troef

Aangezien de volledige productie van het drukwerk van prepress tot afwerking bij Carpos zelf wordt uitgevoerd, kan men heel kort op de bal spelen. “Onlangs zat een van onze klanten met de handen in het haar", illustreert Jan. “Die klant had tegen de volgende dag drie roll-upbanners nodig; zijn vliegtuig vertrok om 15 uur naar Philadelphia. Voor dergelijke zaken kunnen wij meteen een oplossing bieden. Die flexibiliteit is onze sterkte; massaproductie doen we over het algemeen niet. We hebben onze handen meer dan vol en uiteindelijk zouden we nog een drietal extra werkkrachten kunnen gebruiken. De bestaande Belgische arbeidsreglementering zorgt er echter voor dat personeel aanwerven in een klein bedrijf vandaag zo'n beangstigend risico geworden is dat we gedwongen worden om heel voorzichtig te zijn op dat vlak", aldus Jan.

CALIPAGE

Carp-Office is ook lid van het Calipage netwerk. Jan Ryckewaert stond zelf mee aan de wieg van Calipage België. “Twintig jaar geleden startte ik al met een webshop", vertelt hij. “Ten tijde van de gebroeders Timmermans werd toen al de eerste stap gezet om een aantal handelaars te verenigen onder de naam 'Office Team'. Dit verhaal is niet helemaal uit zijn startblokken geraakt, onder andere omdat vele handelaars het moeilijk hadden om hun eigen identiteit prijs te geven."

Onderhandelingen in Parijs

Na de overname van Timmermans door Spicers in 2005 dook voor het eerst de naam Calipage op. Jan Ryckewaert vergezelde een team naar Parijs voor onderhandelingen over het concept. Dit leidde tot de geboorte van Calipage België. “De Franse tak was toch wat anders gestructureerd. In Frankrijk had je toen een 600-tal punten en was je al vlug Calipage lid. In België werd er gekozen voor een stevige structuur met een netwerk van een dertigtal Calipage winkels. De Belgische impact heeft dan ook een enorme meerwaarde aan het concept gegeven", aldus Jan.

Potentieel realiseren

“Ik blijf het een prachtig concept vinden, waarin alle ingrediënten voor succes aanwezig zijn. Dit biedt enorme mogelijkheden. Toch is er nog werk aan de winkel om deze enorme tanker op volle kracht te laten varen. Het is en blijft een bikkelharde strijd in de kantoorsector. De producten die we verkopen, zijn niet erg sexy. “Ik heb nog nooit een klant gehad die met enthousiasme € 125 betaalde voor een inktcartridge", aldus Jan. “Het is dus een voortdurende zoektocht om die klant alsnog in te winnen en/of te behouden. De verborgen verleiders bij de concurrentie zijn groot. Vandaar dat Calipage zich vooral focust op het fysieke contact met de klant, wat Calipage moet distantiëren van de concurrentie. De Calipage groep hangt stevig aaneen en dat maakt dat we elke dag een tandje bij kunnen zetten."

VERANDEREND KLIMAAT

Slinkende marges

Door de jaren heen heeft Jan heel wat veranderingen meegemaakt in de sector. Maar wat hij het meest heeft zien veranderen, zijn de marges. “Mijn filosofie over commerce doen is een filosofie die al zo lang bestaat als de mensheid", legt Jan uit. “Met zo weinig mogelijk inspanning zo veel mogelijk verdienen. Aan de eerste faxmachine die ik ooit verkocht, verdiende ik € 500. Vandaag zou dat nog amper € 20 zijn. Die trend zie je voor het volledige assortiment. Dat in tegenstelling met andere sectoren. Dertig jaar geleden kostte een pint op café 50 cent, nu al snel twee euro; van dergelijke prijsevoluties kunnen wij enkel dromen."

Mastodonten vormen bedreiging

“De dag van vandaag moeten we dus veel grotere aantallen verkopen, en dan nog gaan we minder verdienen", gaat hij verder. “We zien daarentegen dat de grote spelers megaomzetten draaien met heel weinig personeel. Die mastodonten worden zodanig efficiënt dat ze een bedreiging vormen voor onze toekomst. Een veelvoud van de banen die ze creëren, gaat verloren in de conventionele handel. Diezelfde trend vind je trouwens ook terug in andere sectoren. Bankkantoren worden broodautomaten met achter de coulissen nog enkele anciens die op hun prepensioen aan het wachten zijn. Hopelijk zal de consument ooit beseffen dat hij, door toe te geven aan deze 'IT-trend', zijn eigen job en die van zijn kinderen op de helling zet", aldus Jan.

Onlineshoppen wordt vervelend

Calipage, gekoppeld aan een fysieke winkel, is volgens Jan het perfecte wapen om de strijd aan te gaan met deze mastodonten. Hetzelfde aanbod, maar met een herkenbaar gezicht; een thuisbasis waar je als klant altijd terechtkunt. “Onze troef is dat we niet in een virtuele wereld leven; er is nog menselijk contact. Ik blijf geloven of toch hopen dat het onpersoonlijke karakter van onlineshoppen op de duur vervelend zal worden voor de consument."

FAR WEST

Rurale mentaliteit

“Uiteraard heb ik het geluk om nog te kunnen genieten van de rurale mentaliteit hier in de Westhoek. Of beter gezegd; hier in de Far West. Mijn cliënteel bestaat bijna uitsluitend uit piepkleine kmo's en zelfstandigen. Die mensen zijn nog steeds gesteld op persoonlijk contact. Velen kijken thuis wel op de website, maar komen daarna naar de winkel om de producten aan te kopen. Ze gebruiken de website meer als een catalogus. Met 4.500 producten op stock gebeurt het zelden dat een klant bij Carp-Office niet onmiddellijk zijn gading vindt. Door onze jarenlange ervaring weten we goed welke producten er zullen verkopen in de winkel", legt Jan uit. “Klanten die online een bestelling plaatsen, halen de producten meestal de volgende dag op in de winkel. Voor 17.30 u. besteld via Calipage is immers de volgende ochtend ophalen. En dat vindt de klant niet erg."