naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

VERFPRODUCTEN VRAGEN
ZORGVULDIGE ETALERING IN DE WINKEL

Speel in op de piekperiodes en toon de verschillende kleuren

Verf is een aantrekkelijk product om op te nemen in het gamma. U trekt er een breed publiek mee aan. Hobbyschilders, ouders van schoolgaande kinderen en ook de schoolgangers zelf komen ervoor over de vloer. Het is wel belangrijk om het gamma goed af te lijnen en op het juiste moment de juiste producten in de kijker te zetten.


SCHILDEREN BLIJFT POPULAIR

Schilderen is er niet minder populair op geworden. “Integendeel, er wordt meer geschilderd dan vroeger", aldus Anita Korevaar-Gijzen, countrymanager van Creativ Company. “Vooral mixed media waarbij er geëxperimenteerd wordt met verschillende materialen, texturen, kleuren en schildersondergronden (alles kan en alles mag), en de visuele dagboeken, de zogenaamde art journals, zijn trending." Positief voor de verkoop van hobbyverf is ook de doe-het-zelftrend. “Die zwengelt de creativiteit aan. Recycling, bijvoorbeeld, waarbij men met de schildersborstel aan de slag gaat om gebruikte voorwerpen een nieuwe look te geven, is echt wel in."


WELKE VERVEN?

Wie in zijn kantoorvakhandel verf wil verkopen, moet goed nadenken over wie zijn doelgroep is. Hoopt u hobbyisten (doe-het-zelvers, hobbykunstschilders, modelbouwers enz.) over de vloer te krijgen? Of richt u uw pijlen op de ouders van schoolgangers? Anita Korevaar-Gijzen raadt aan om vier soorten verf in uw assortiment op te nemen. “Met acrylverf, plakkaatverf, waterverf en vingerverf spreekt u zowel de hobbyisten als de ouders van (schoolgaande) kinderen aan." Acrylverf wordt in hoofdzaak verkocht aan (hobby)schilders. Plakkaatverf en aquarelverf zijn populair voor gebruik op school. Vingerverf is er voor de allerkleinsten. “Acrylverf is onze meest verkochte verf", aldus Korevaar-Gijzen. “Bij ons zijn dat plakkaatverf en dekverfdozen", vertelt Katrien Peeters, marketing officer van Pelikan.


WELKE KWALITEIT?

De prijs en de kwaliteit van verf worden bepaald door de hoeveelheid gebruikte pigmenten in de verf, de fijnheid van de pigmenten en de kwaliteit van de pigmenten. Hoe meer en hoe duurder het pigment, hoe duurder de verf. “Vandaar dat er zelfs prijsverschillen zitten op tubes van hetzelfde merk. Zo is acrylverf in cadmium red veel duurder dan de burntumberkleur", vertelt Anita Korevaar-Gijzen. “Een verf die grotendeels bestaat uit de beste pigmenten, krijgt vaak het stempel van kunstenaars- of professionele kwaliteit. De prijs ervan schrikt beginners en hobbyschilders echter af. Daarom zijn er ook goedkopere varianten van studiekwaliteit." Krijgt u veel scholieren over de vloer, dan volstaan de verven van studiekwaliteit. Mikt u op een publiek van kunstenaars of academiestudenten, dan kan het interessant zijn om een betere kwaliteit in het aanbod te integreren.


WANNEER PIEKT DE VERKOOP?

“De verkoop van verven piekt traditioneel in de back-to-schoolperiode", vertelt Katrien Peeters. De bestellingen zijn het best voor het einde van het schooljaar binnen, zodat de producten in de winkel staan voor de scholen hun deuren openen. Dat maakt dat de periode mei-juni voor verffabrikanten de drukste periode is. Een andere periode waarin de verkoop piekt, is de periode op het einde van het jaar.

“Verven worden vaak als cadeau gegeven, voor Sinterklaas of kerst bijvoorbeeld. Verder merken we ook pieken bij slecht weer in het najaar en in vakanties."

Zorg voor een kleine voorraad

“Klanten vinden het fijn om in de winkel de verschillende kleuren te kunnen bekijken. Kleurbeleving is een belangrijke meerwaarde van shoppen in een winkel." Een historiek helpt bij het inschatten van de hoeveelheden. Bijbestellen kan, maar komt voor de klant meestal te laat. De verkoopperiode van schoolgelinkte producten is immers vrij kort.


HOE PRESENTEREN?

Plaats de verven in de directe omgeving van de ondergronden waarop ze gebruikt kunnen worden (canvas, hout, papier-maché …). Zet er ook de penselen en andere bijproducten, zoals vernis, naast. “Het is aan de kantoorvakhandel om een aantrekkelijke display te creëren die meegaat met het seizoen. Paaseieren met Pasen, een kerstboom met kerst", vertelt Anita Korevaar-Gijzen. Handelaars die bij de pinken zijn, halen tegen begin of midden augustus hun schoolbenodigdheden uit de rayons en zetten ze in de etalage, of elders in de winkel, in de kijker. Dat toont de klant dat u er klaar voor bent en alles in huis heeft. “De producten die worden tentoongesteld, moeten zijn afgestemd op wie u op dat moment wilt aanspreken. In de aanloop naar de zomervakantie zet u de knutselproducten voor kinderen in de spotlights. Tijdens de back-to-schoolperiode stalt u beter veel notitieboekjes en schoolgerelateerde producten uit. Wij ondersteunen dat hele verhaal met promomateriaal dat inspireert, maar ook informeert. Zoals met folders op productniveau waarin staat wat bv. acrylverf is en wat u ermee kunt doen. Soms is een woordje uitleg bij een product immers nodig." Wel is het raadzaam om niet de hele winkel vol te zetten met promomateriaal. Het is belangrijk om structuur in het gamma te brengen en ervoor te zorgen dat de kleurreferenties kloppen. Dat maakt het overzichtelijk voor de klant. “Wij besteden vooral veel aandacht aan onze verpakking", duidt Katrien Peeters. “We willen die zo aantrekkelijk mogelijk maken. Zo staat er op de verpakking van al onze verfproducten voor kinderen een leuke krab. We hebben wel wat research gedaan naar dat figuurtje. Het werd door de kinderen als favoriet gekozen bij een rondvraag."