naar top
Menu
Logo Print

AGENDA'S VERKOPEN VRIJWEL HET HELE JAAR DOOR

Onderscheid u met een gamma dat verschilt van grote aanbieders

Agenda's

Ondanks de digitalisering is de papieren agenda nog zeer populair: volgens onderzoek van Brepols in samenwerking met GfK heeft 68% van de consumenten minstens één agenda. Ze geniet de voorkeur voor zowel privé- als professioneel gebruik vanwege het gemak, de betrouwbaarheid en de mogelijkheid om zelf tastbare items toe te voegen. Er is heel wat keuze en die hangt in eerste instantie af van het binnenwerk en het formaat. Een goedlopend assortiment in de kantoorvakhandel wijkt grondig af van de eenheidsworst in supermarkten en speelt in op het specifieke klantenprofiel van uw zaak.

 

OPMARS PAPIEREN AGENDA'S

Niet alleen afspraken

Agenda's

In een vaste kantooromgeving speelt de digitalisering weliswaar een cruciale rol, maar de mensen hechten over het algemeen nog altijd veel waarde aan een papieren agenda. Ook in het huidige tijdperk blijft deze goed scoren. Er zijn immers heel wat voordelen: een tastbare agenda is een persoonlijke keuze en straalt karakter uit. Het is een multifunctioneel instrument. Gebruikers voegen nota's toe, plakken er post-its op, bewaren er kaartjes in en schrijven geluksmomentjes en speciale belevenissen neer. Op deze manier wordt de agenda een soort dagboek om later nog eens te doorbladeren. Afspraken en lijstjes op papier voelen 'echter' aan en neerschrijven helpt de gedachten te ordenen. Een papieren agenda heeft nooit een lege batterij, krijgt niet te kampen met pannes, 'bliept' niet en is niet nefast voor de nachtrust.

Hoopgevend marktonderzoek

Een marktonderzoek van Brepols uit 2015 in samenwerking met studiebureau GfK toont aan dat 68% van de consumenten van 18+ nog steeds gebruikmaakt van een papieren agenda. 92% van hen geeft aan dat de eerstkomende jaren ook te doen. En 1 op de 5 heeft zelfs 2 agenda's; redenen hiervoor zijn verschillende locaties of gebruiksdoeleinden, zoals privé en werk.

Daarenboven blijkt dat 62% zijn agenda zelf koopt; de rest krijgt er een van werkgever, bank/verzekeringsagent of als cadeau. 31% kiest ieder jaar opnieuw dezelfde agenda. Aan dit onderzoek namen bijna 3.000 personen uit België, Nederland en Frankrijk deel.

Volop opportuniteiten

Agenda's

De papieren agenda heeft nog toekomst en biedt u heel wat opportuniteiten. Zo is er ook een verschuiving van distributiekanaal. Sinds 2008 worden de budgetten voor relatiegeschenken herschikt.

Waar vroeger massaal gepersonaliseerde agenda's verdeeld werden als eindejaarsgeschenk, worden ze nu meer in de retail gekocht. Grote volumeproducties hebben plaatsgemaakt voor nicheproducties voor welbepaalde doelgroepen. De voorbije tien jaar worden er continu meer agenda's verkocht. U kunt dus een heel mooi gamma op z'n breedst uitstallen en hiermee elk jaar opnieuw klanten binden.

VOOR ELK WAT WILS

Overzichtelijk binnenwerk

Agenda's

Een herkenbaar binnenwerk is voor de meeste gebruikers doorslaggevend. Ze zijn conservatief en willen ieder jaar dezelfde elementen terugvinden op de gebruikelijke plaats.

We onderscheiden de volgende agenda's:

  • dag = 1 dag per pagina of 2 pagina's per dag;
  • week = weekoverzicht op 2 pagina's;
  • twee weken = 2 weken op 2 pagina's;
  • maand = 1 maand per pagina.

De weekagenda, het meest courante type, presenteert de week verticaal - voor een snel overzicht van de week - of horizontaal - met meer plaats voor nota's. Speciaal voor zakelijk gebruik zijn er exemplaren met een uitgebreidere urentabel, bv. van 6 tot 22 u. Handig voor pakweg een hotelreceptie of een advocatenkantoor, met afspraken buiten de reguliere uren of met kolommen voor verscheidene collega's. Het papier is ivoorkleurig of wit en van goede kwaliteit (beschrijfbaar in alle omstandigheden, vlekvrij ...). Binnenwerken zijn meestal voorzien van een gelijnde regluur, maar er zijn ook geruite edities, blanco pagina's of bladen met bolletjes of bullets.

Meest courant is een twaalfmaandenversie, maar er zijn ook exemplaren voor zes- en achttien maanden omdat afspraken tegenwoordig steeds langer op voorhand worden vastgelegd.

Design

Agenda's

Voor elke gebruiker is er als het ware een agenda op maat. Wat de uitvoering betreft, zijn er luxe-agenda's, zakelijke en fantasie-exemplaren. Daarnaast zijn er ook organizers, moduleerbaar en hervulbaar door het systeem met ringen.
De losbladige organizer is in tegenstelling tot vroeger erg gegeerd bij jonge, succesvolle vrouwen. Nieuwe modellen voorzien plaats voor het toevoegen van nota's en visitekaartjes. De cover wordt gemaakt van kunststof (glad, lederkorrel of print), stevig bedrukt karton, polypropyleen of echt leder. De afwerking gebeurt met gestikte naden (genaaid), met een afneembare kaft of met spiraal (metaal of plastic). Qua formaat is A5 het meest gebruikt, het zakformaat en een A4 voor op het bureau. Daarnaast is er een waaier aan tussenformaten op de markt.

Doorslaggevende eigenschappen

Zowel particulieren als professionals gebruiken agenda's. De keuze wordt vooral bepaald door het formaat en anderzijds een binnenwerk dat aan hun eisen voldoet. Welke specifieke eigenschappen ze verkiezen, is heel persoonlijk en hangt af van consument tot consument. Vandaar dat de meeste fabrikanten een heel uitgebreide collectie hebben. Bij agenda's maken kleine details dikwijls het grote verschil.

Opvallende trends

De klassiekers blijven het goed doen. Zwart is trouwens nog steeds het populairst. Maar in het aanbod vindt u meer nicheproducten die verschillen in materialen, kleuren en designs. Producenten spelen hiermee in op de algemeen heersende trends in het straatbeeld. We signaleren licenties, veel prints, tijdloze modellen en decoratieve knipoogjes. Van de traditionele kaft tot kunstzinnig versierde gamma's.
Sobere tinten en modekleuren: marmer, goud, zilver of fluo. Enkele lijnen zijn uitdrukkelijk duurzaam, met traceerbare producten en aandacht voor het milieu. Opmerkelijk is dat fans van de papieren agenda in de eerste plaats een solide product zoeken, goed gebonden en met een degelijke druk. Het hoeft niet het goedkoopste exemplaar te zijn en kwaliteit staat voorop.

ASSORTIMENT SLIM SAMENSTELLEN

Klantenprofiel opstellen

Agenda's

Cruciaal voor de kantoorvakhandel is een mooi assortiment, verschillend van het aanbod van de grote spelers én met voldoende keuze. Vraag raad aan uw leveranciers. Zij kennen de markt en bekijken graag uw klantengegevens; zit u bijvoorbeeld in een overwegend jonge wijk, een ondernemerskwartier, of vlak bij een station waar snelheid bij de aankoop primeert?
Hou rekening met regionale verschillen. In Wallonië geniet bijvoorbeeld een A5 de voorkeur. Vlamingen willen een verticale indeling met kolommen, in Wallonië hebben gebruikers die liever horizontaal. Ken uw publiek en streef naar een goede verhouding in aanbod. Het loont zeker de moeite om hierin te blijven investeren als winkelier. Deze producten leveren u immers een gezonde marge op tussen 1,8 en 2 euro.

Gegeerde nieuwigheden

Een categorie die de voorbije jaren sterk opkomt, is de agenda met extra notitieruimte. In de bladspiegel is één deel kalender, één deel notitieruimte voorzien, of een weekly notebook met links de kolommen om de afspraken te noteren en rechts een volledige pagina voor notities. Sommige merken voorzien diverse extraatjes in de vorm van een opbergvak, een to-dolijst, een plaats voor foto's, een aantal geperforeerde en niet-geperforeerde uitneembare bladen, twee leeslinten en zelfs een vel met zelfklevende etiketten.

VERKOOPTIPS

- Naast de klassieke bureelagenda's worden veel agenda's beschouwd als een gevoelsproduct. Deze verdienen het dan ook om netjes geëtaleerd te worden met respect voor het product en zijn gebruiker. Afhankelijk van uw klanten vult u stijlvolle klassiekers aan met trendy designomslagen.
- Durf vroeg en breed uit te pakken met uw presentatie, vanaf oktober tot en met januari, of zelfs al eerder. In juli of augustus worden er al afspraken gepland voor na Nieuwjaar.Een handige toonbankdisplay stuurt de verkoop aan (foto boven, Four Digits).
- Agenda's blijven goed verkopen; prijs ze dus zeker niet af in januari. Zelfs in mei worden nog agenda's verkocht van het lopende jaar: om een verloren exemplaar te vervangen of omdat de gebruiker bijvoorbeeld verandert van werk. Zo wordt het een artikel dat bijna het hele jaar door wordt verkocht.