naar top
Menu
Logo Print

OPMARS VAN PAPIER

Bullet JournalHeeft papier nog wel toekomst?’ is een vraag die in onze digitale wereld van vandaag vaak gesteld wordt. Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Gfk en Brepols blijkt dat de papieren agenda en notitieboek nog heel wat potentieel hebben. Maar liefst 68% van de volwassenen gebruikt een papieren agenda of kalender, waarvan 92% bevestigt die te zullen blijven gebruiken in de toekomst. Ze gebruiken hem in hoofdzaak om afspraken te noteren en notities te nemen. Andere redenen zijn het bewaren van belangrijke informatie, telefoonnummers, contactgegevens etc. Velen schakelen hun papieren agenda ook in als een soort aanvulling op hun geheugen of als dagboek. We moeten evenwel een kleine kanttekening maken, want papier is eigenlijk nooit weggeweest. Alleen is er sinds een aantal jaar een verschuiving van het marktkanaal. Voor de bankencrisis werden agenda’s namelijk massaal verspreid door banken, verzekeringsmaatschappijen en andere bedrijven als publicitaire ondersteuning. Vandaag wordt dat minder gedaan door de vermindering van de budgetten, waardoor mensen weer zelf hun papieren agenda en notitieboek gaan kopen in de winkel. Dit is uiteraard goed nieuws voor de producenten van agenda’s en notitieboeken, én voor u als handelaar.


RUST IN HET HOOFD

In elk geval hebben mensen de smaak van papier overduidelijk te pakken. Een speciale vorm van papieren agenda/notitieboek is de bullet journal, BuJo voor de habitués. Dit is een agenda, to-dolijst, notitieboek en krabbelblaadje in één. Veel mensen hebben een zodanig druk leven dat ze soms het overzicht niet meer kunnen bewaren in hun hoofd. Door alles te noteren en te ordenen in hun bullet journal, hoeven ze nooit meer te denken: ‘waar had ik dat nu weer opgeschreven?’. Een BuJo brengt meer structuur aan in het leven, en daar hebben veel consumenten tegenwoordig wel oren naar.


OFFLINEFENOMEEN, ONLINEHYPE

De bullet journal werd een vijftal jaar geleden bedacht door de Amerikaanse designer Ryder Carroll. Hij was op dat moment al zo’n twintig jaar aan het nadenken over een ana­loog concept om gedachten en planningen te structureren. Carroll postte een filmpje op YouTube dat al snel viraal ging, en zo werd de BuJo een regelrechte hype – vooral op social media, wat toch opmerkelijk is voor een offlinefenomeen. Sinds een goed jaar is het ook bij ons een trend om al je lijstjes onder te brengen in een overzichtelijk, vaak creatief vormgegeven notitieboek. Veel mensen voelen zich enorm aangesproken door deze nieuwe vorm van organisatie, vooral vrouwen. U doet er dus goed aan om een mooi assortiment van bullet journals te voorzien in uw zaak.