naar top
Menu
Logo Print
Eddy Priem verduidelijkt uitspraken CEO Adveo Group

Tijdens de AdveoWorld vakbeurs in Spanje deed de uitspraak van Jaime Carbó, CEO van de Adveo Group, dat hij het distributiemodel van Adveo zag uitdeinen naar middelgrote en grote ondernemingen nogal wat stof opwaaien in de branche. Graag wil Eddy Priem, managing director Adveo Benelux zijn standpunt verduidelijken door deze reflectie in zijn juiste context te plaatsen.

“Gaat Adveo instappen in de directe verkoop aan eindgebruiker?"

Ik begrijp uiteraard de verwarring en onzekerheid van de dealers en neem graag de gelegenheid te baat om deze vraag te verduidelijken. In het voorjaar van 2016 heeft de Adveo Group zijn middellange termijn strategie verduidelijkt aan de markt waarbij belangrijke logistieke ontwikkelingen en de implementatie van een Europees IT platform (SAP) werden aangekondigd. Tijdens AdveoWorld Spanje op 4 november jongstleden heeft Jaime Carbó aansluitend een inzicht verschaft over het verdere strategische plan van Adveo tot 2021. Daarbij heeft hij een aantal thema's aangehaald die de hoekstenen van deze strategische ontwikkeling zullen zijn. Naast het verder uitbouwen van het Calipage concept, het versterken van onze e-commerce activiteiten, het verder uitbouwen van de eigen merken en de verdere geografische expansie binnen Europa kwam ook het thema directe verkoop aan bod.

“Gaat Adveo dan een nieuw businessmodel neerzetten?"

Het gaat zeker niet over een nieuw businessmodel, wel over een strategische reflectie of Adveo zich dient in te zetten in een marktsegment waar de Adveo klant niet of onvoldoende actief is. In meerdere Europese marktgebieden zien we de groothandel initiatieven nemen om voeling te krijgen met de eindgebruikersmarkt en de overweging aan te gaan of dit een onderdeel van het businessmodel moet worden. In andere markten zien we dat dit duale model inmiddels al bestaat: Softcarrier gaat al direct in de Duitse markt, PBS Holding zelfs in geheel continentaal Europa en in de UK zijn de marktleiders EVO en SPOT actief in zowel het indirecte als het directe kanaal.

“Zal Adveo de concurrentie aangaan met haar eigen klanten?"

Neen, niets is minder waar. De reflectie naar de directe markt slaat uitsluitend op grote eindklanten met meer dan 500 werknemers die nu amper bediend worden door de Adveo klanten. Uiteraard is het uitgesloten dat we concurrentie aangaan met onze eigen klanten, we denken aan de verschillende mogelijke benaderingen van deze eindmarkt, al dan niet in samenwerking met de grotere Adveo klanten.

“Hoe concreet is deze overweging eigenlijk?"

De groothandelsmarkt staat zwaar onder druk en om de verdere toekomst van Adveo te bewerkstelligen moeten we alle opties open houden en alle mogelijke distributievormen in overweging nemen. Adveo Benelux is steeds een voorloper in het metier geweest. Als eerste hadden we een geautomatiseerd distributiecentrum, hadden we een digitaal bestelplatform, introduceerden we de 24 uur levering en de gehele Benelux, waren we als eersten klaar met een distributieconcept zoals Calipage, boden we e-commerce oplossingen aan van data tot webshop en tal van andere initiatieven staan in de stijgers. Gangmaker zijn in deze moeilijke markt is en blijft ons ondernemend streven en daar hoort het nadenken over andere distributievormen ook bij. We hebben echter geen enkel concreet plan om van directe benadering van grote eindklanten werk te maken, wel nodigen we al onze grotere resellers uit samen na te denken over de toekomst.

ADVEO

ADVEO

+3293810505
+3293810537